Toetsingskader herstructurering DELTA: Herstructurering met behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid

DELTA moet opgesplitst worden. Niet alleen omdat dit een wettelijke verplichting is. De verliezen van DELTA bij de energieproducerende activiteiten zijn zo groot geworden, dat zij de continuïteit van de gehele onderneming bedreigen. De aandeelhouders (de provincie en de gemeenten) wordt nu gevraagd om een toetsingskader voor de herstructurering vast te stellen. Alle fracties in de raad van Veere benadrukten dat zij het belangrijk vinden dat bij de herstructurering gestreefd wordt naar behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid.

Splitsen betekent dat de huidige DELTA N.V. wordt gesplitst in: Delta centrales & trade, Enduris (het netwerkbedrijf), Evides (het waterbedrijf) en Delta Retail (levering & multimedia). De laatste 3 zijn zelfstandig levensvatbaar maar ook hier zijn kostenbesparingen nodig.

Verkoop van de verlieslatende onderdelen Delta centrales & trade is geen optie. Om het verlieslatende onderdeel centrales & trade apart te kunnen zetten zijn er 2 mogelijkheden:

1. gezonde onderdelen verkopen en het geld wat daarmee beschikbaar komt inzetten voor de verlieslatende onderdelen.

Of 2. gezonde onderdelen herfinancieren. Dit betekent wel dat er een borgstelling nodig is van de aandeelhouders. Maar het dividend van de gezonde onderdelen (m.n. Evides) zou voldoende moeten zijn om dit te dekken.

Vooralsnog gaat de voorkeur uit naar het laatste omdat dat de meeste kansen biedt voor behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid èn er wordt tijd gewonnen waardoor voorkomen wordt dat er onder tijdsdruk onderdelen verkocht moeten worden.

Het toetsingskader herstructurering werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Veere. Zij vindt het wel belangrijk dat als er om een borgstelling gevraagd gaat worden dat dan alle gemeenten hier ook aan mee doen.