Inbreiding (ophoging) begraafplaats Koudekerke: gevoelige, maar beste oplossing

Begraven is een gevoelig onderwerp. Het gaat immers over dierbaren die gemist worden. Voor velen is het de plek waar familieleden hun laatste rustplaats hebben gekregen. De VVD had graag meerdere keuzes in overweging genomen, maar de diverse opties bleken niet goed met elkaar te kunnen worden vergeleken. De VVD heeft daarom het voorstel van het college voor de meest efficiënte oplossing (dat op instemming van een meerderheid van de raad kon rekenen) gesteund, op voorwaarde dat de communicatie zorgvuldig en respectvol in acht wordt genomen.

In het stuk dat voor behandeling op 28 januari in de raad voorlag, werden verschillende opties genoemd voor het tekort aan begraafplekken dat binnen afzienbare tijd ontstaat. In Domburg had de peiling onder inwoners uitgewezen dat er meer draagvlak was voor uitbreiding, en ook ruimtelijk en financieel was hiervoor de ruimte. Voor Koudekerke waren de mogelijkheden beperkter, maar er waren toch meerdere oplossingen voor dit probleem.
Met grote regelmaat heeft deze raad gevraagd om keuzemogelijkheden bij raadsvoorstellen. Dit zodat de raad een keuze kan maken uit verschillende oplossingsmogelijkheden. Het nu voorliggende voorstel was hiervoor een uitgelezen gelegenheid geweest. Er zijn immers meerdere mogelijkheden die het probleem in Koudekerke kunnen oplossen. We begrepen echter uit de beantwoording in de commissie dat de verschillende opties niet met elkaar mogen worden vergeleken, omdat de kosten niet gerelateerd zijn aan de tijdsduur voor de genoemde oplossingen.
In het dorp zijn de meningen over de beste oplossing verdeeld. Als al gezegd: het is een gevoelig onderwerp, dus draagvlak is zeker belangrijk in deze.

We hebben dan ook  het college gevraagd wat voor hen het belangrijkste argument was om te kiezen voor inbreiding; het ophogen van oude graven (al dan niet met herplaatsing van de grafsteen/grafmonument) en vervolgens begraven van overledenen in de nieuwe laag grond.
Het college antwoordde dat het ophogen van dit deel van de begraafplaats de meest efficiënte oplossing was, gezien deze financieel het meest voordelig was, en voor de langste periode in grafruimte voorzag. Daarnaast zorgde deze oplossing voor het een geheel laten van de begraafplaats, waar bij uitbreiding geen sprake van zou zijn (door een weg die in dat geval door de begraafplaats zou lopen).

Gezien de inbreng van de verschillende fracties en de reactie van het college begrepen wij dat de keuze uit het beslispunt op instemming kan rekenen, en de VVD kon er mee instemmen. Wel hebben wij nogmaals benadrukt dat de grootste zorgvuldigheid in acht moet worden genomen bij de communicatie naar de nabestaanden van de begraven personen. De gevoeligheid van de situatie vraagt respectvolle communicatie en de VVD heeft het college dan ook dringend verzocht om dit goed op te volgen.