Ontwerp-Beleidsplan 2016-2019 Veiligheidsregio Zeeland nog weinig concreet

De VVD vindt dat het Ontwerpbeleidsplan 2016-2019 van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) nog weinig concreet is en nader uitgewerkt moet worden in doelstellingen die SMART geformuleerd zijn.

De VVD vindt dat het Ontwerpbeleidsplan 2016-2019 van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) nog weinig concreet is en nader uitgewerkt moet worden in doelstellingen die SMART geformuleerd zijn: oftewel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdsgebonden.

De VRZ wil een pilot doen met het inzetten van vrijwilligers als wijkambassadeur bijv. voor het geven van voorlichting over brandveiligheid. De VVD vraagt zich af of de vrijwilligers ook vinden dat dit tot hun takenpakket behoort en of ze er voldoende tijd voor hebben.

Raadsbreed is er aandacht gevraagd voor de vrijwilligers (o.a. het werven van nieuwe brandweervrijwilligers en het behouden van de huidige vrijwilligers).

Het Ontwerpbeleidsplan moet ook financieel nog verder uitgewerkt  worden. De Veiligheidsregio stelt dat “de plannen alleen uitgevoerd kunnen worden als de loon- en prijsstijgingen worden gecompenseerd”.

Dit ontslaat de Veiligheidsregio natuurlijk niet van de verplichting om haar taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Mochten er onverhoopt onvoldoende middelen zijn, dan moet er financiële informatie voorhanden zijn op basis waarvan de gemeenteraden een keuze kunnen maken en prioriteiten kunnen stellen.