Supermarkt Domburg eindelijk verplaatst, nu is het tijd voor eigentijdse invulling Singelgebied

Al zo’n 9 jaar geleden werden de eerste plannen geschetst voor de verplaatsing van de Supermarkt in Domburg. De VVD vindt het positief dat er nu eindelijk overeenkomsten getekend konden worden. Wel stelden we vragen over de bepaling dat er geen nieuwe supermarkt gevestigd mag worden in een straal van 5 km (komende 10 jaar) en gaven we de suggestie voor starterswoningen en een verdeelweg om Domburg qua verkeer te ontlasten.

Tenslotte was voor de VVD het belangrijkste punt dat er eerst gekeken had moeten worden of de plannen voor het Singelgebied aan herziening toe zijn. Sinds deze in de periode 2007-2009 werden vastgesteld is de markt volledig veranderd. Helaas stonden we hierin als VVD alleen. Wel informeerde de wethouder de raad dat er een op Domburg toegespitst woonbehoefteonderzoek plaats vindt, zodat er gebouwd kan worden naar de behoefte van de markt.

Lees hieronder het betoog van Marin van den Berge, gehouden tijdens de raadsvergadering:

Er was eens een mooi, ambitieus plan. Het kwam tot stand in een periode dat Slowakije nog geen lid was van de EU, Barack Obama nog geen president van de VS was, Nederland had nog een koningin en Mark Rutte was net gekozen tot partijleider van de VVD. Van een economische crisis was nog geen sprake en van een IPhone had nog niemand in Nederland gehoord.

Wanneer u dit even op zich in laat werken, zult u het met mij eens zijn: Nederland zag er nog anders uit.

We zijn inmiddels zo’n 9 jaar verder, en gelukkig kunnen we vanavond een besluit nemen over het eerste onderdeel van het plan Singelgebied: de verplaatsing van de supermarkt in Domburg. We zijn tijdens het laatste deel van het proces goed op de hoogte gehouden van het proces, en –uitzonderlijk voor Veere- via besloten vergaderingen op de hoogte gebracht van de voortgang en de stand van zaken van de onderhandelingen.

De VVD vindt het positief dat er nu eindelijk overeenkomsten getekend kunnen worden. Wel  zijn we verbaasd over het feit dat de afspraak is gemaakt dat er de komende 10 jaar in een straal van 5 kilometer geen nieuwe supermarkt gerealiseerd mag worden. Op basis van welk beleid hebt u gemeend deze afspraak te kunnen maken?

Uit het kaartje blijkt dat ook delen van Oostkapelle, Westkapelle. Meliskerke en Grijpskerke binnen de cirkel van 5 km vallen. We willen van het college weten of het verplaatsen van een bestaande supermarkt naar een locatie binnen de cirkel van 5 km wel mogelijk is.

Als we naar het derde beslispunt kijken, dan vindt de VVD dat er eerst gekeken moet worden of de plannen voor het Singelgebied aan herziening toe zijn. Sinds deze in de periode 2007-2009 werden vastgesteld is de markt volledig veranderd.

We weten dat het college het met ons eens is, dat de markt is veranderd. Immers: u heeft een aantal strategische grondaankopen voor ogen, die niet waren voorbedacht en de bedoeling is om alleen permanente bewoning realiseren op de plaats van de oude supermarkt. De galeries, zoals in de plannen voorzien, zijn in de huidige tijd geen haalbare kaart meer, zo werden wij geïnformeerd. Gezien de signalen vanuit Domburg denken wij dat deze locatie voor een deel ingevuld kan worden met starterswoningen. Hoe denkt het college hierover?

Verder vinden wij –nog steeds- dat de verkeersdruk op Domburg door alle goede ambities voor de badplaats met badstatus en een grote hoeveelheid aan ontwikkelplannen, te hoog is. We pleiten er dan ook voor om –nu we écht met de plannen voor het Singelgebied en de Visie Domburg aan de slag gaan- de mogelijkheden voor de verdeelweg nogmaals te onderzoeken.

Voorzitter, het is mei 2016. Nederlanders schrijven sportgeschiedenis in auto’s en op fietsen, de JSF waar we al zo lang aan werken is geland op Nederlandse bodem en met de economie gaat het weer de goede kant op.
Laten we de vervolgplannen voor het Singelgebied met de kennis van deze tijd bekijken en de noodzakelijke herijking doen voor we ze klakkeloos overplaatsen naar de Visie Domburg, om ze daadwerkelijk uit te gaan voeren. We zouden graag zien dat het college binnen afzienbare tijd met  deze herijking terug komt naar de raad.