Begroting 2017 Veiligheidsregio niet vastgesteld

In de raad van 5 juli 2016 kwam de Begroting 2017 en de Jaarrekening 2015 van de Veiligheidsregio aan de orde. Alle fracties waren unaniem van mening dat er momenteel, gezien alle commotie bij de Veiligheidsregio en de signalen dat er misstanden zijn m.b.t. de financiële administratie, niet ingestemd kan worden met de Begroting 2017 en de Jaarrekening 2015.

Eind juni kwam naar buiten dat er in het voorjaar 2016 een onderzoek heeft plaatsgevonden naar het functioneren van de directeur van de Veiligheidsregio Gerrie Ruijs. Een commissie onder leiding van oud-burgemeester Letty Demmers onderzocht de bevindingen van een aantal klokkenluiders.

Mevrouw Ruijs wordt beschuldigd van machtsmisbruik, intimiderend gedrag, vriendjespolitiek bij het inhuren van externen, dubieuze declaraties en gerommel met de boekhouding. Het bestuur van de Veiligheidsregio heeft mevrouw Ruijs inmiddels op non-actief gesteld en aangekondigd dat er een intern onderzoek plaats gaat vinden.

Wat de VVD betreft heeft ook het bestuur en dan met name het dagelijks bestuur steken laten vallen door geen actie te ondernemen nadat de resultaten van het onderzoek van de commissie Demmers beschikbaar waren.

Toen e.e.a. uitlekte naar de pers was in eerste instantie het bericht dat er helemaal niks aan de hand was. Maar 4 dagen later bleek er wel van alles aan de hand, wat leidde tot het op non-actief stellen van de directeur. Alle reden om ook de rol van het bestuur te onderzoeken. Burgemeester Van der Zwaag heeft in de raadsvergadering van 5 juli bevestigd dat ook functioneren van het bestuur wordt betrokken in het onderzoek.

Ook vind de VVD het onbegrijpelijk dat het bestuur van de Veiligheidsregio de gemeenteraad tot nog toe nauwelijks heeft geïnformeerd.

De VVD was van mening, en met ons ook de rest van de raad, dat er nu geen goedkeuring gegeven kan worden aan de Jaarrekening 2015 en de Begroting 2017 van de Veiligheidsregio, aangezien er o.a. melding wordt gemaakt van overmatige inhuur van externen en schuiven met kostenposten. Eerst zal er een afdoende reactie moeten komen op de beschuldigingen die zijn geuit t.a.v. de malversaties m.b.t. de financiën.

Aangezien ook andere Zeeuwse gemeenteraden geen goedkeuring gaven aan de Begroting 2017 heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio besloten om de Begroting niet vast te stellen.