VVD maakt duidelijke keus: werk komt altijd vóór bijstand

De VVD vindt het belangrijk dat Orionis, als uitkeringsinstantie van de bijstand, een duidelijke keus maakt bij de aanpak van de groep bijstandsgerechtigden op Walcheren.

De focus moet volgens de VVD in de eerste plaats liggen bij een betere begeleiding naar beschikbaar werk, wat voor soort werk dit ook is. Weigeren van werk, of er je best niet voor doen, kan dus echt niet. Wie z’n uiterste best niet doet om aan het werk te gaan, eventueel met hulp van Orionis, kan rekenen op een korting op zijn uitkering. Want een bijstandsuitkering moet echt het laatste redmiddel zijn.
Om de mensen in de bijstand zo goed mogelijk te kunnen helpen met het vinden van werk, zal de afdeling bij Orionis die de contacten met werkgevers onderhoudt, wat de VVD betreft kunnen worden uitgebreid.

De aanleiding voor de behandeling van dit onderwerp in de raad van Veere op 2 februari, was een rapport over Orionis door adviesbureau Berenschot. Op basis van dit rapport had Orionis een uitgebreid plan van aanpak geschreven, inclusief het verzoek tot een flinke personele uitbreiding. De VVD vond het belangrijk dat eerst de zaken worden aangepakt die waarschijnlijk het meeste resultaat hebben, met een veel kleinere uitbreiding van personeel. Daarbij gaat het dus vooral om mensen sneller naar werk toe begeleiden. Pas na evaluatie hiervan kunnen eventueel ook andere activiteiten worden opgepakt.

Bijzonder is, dat Omroep Zeeland enkele dagen hiervoor nog berichtte hoe lastig sommige werkgevers in Zeeland op dit moment aan personeel kunnen komen. Het gaat dan vooral om bedrijven in de horeca en de schoonmaakbranche. Prima werk, waarvoor nu vaak mensen uit andere provincies of zelfs uit het buitenland moeten komen. Niet goed natuurlijk, omdat bij Orionis op dit moment ruim 3500 mensen staan ingeschreven met een bijstandsuitkering . Hier valt dus nog wel wat te winnen, denken wij.