VVD tegen niet concreet, duur en niet gedragen plan voor Grote Kerk Veere

Over de toekomst van de Grote Kerk Veere heeft wethouder Molenaar in de commissie- en raadsvergadering van december uitvoerig uiteengezet waarom hij kiest voor samenwerking  met het bureau XPEX en de Amsterdamse cultureel ondernemer Ernst Veen.  Grootse plannen, gestoeld op zijn ervaringen als directeur van de Nieuwe Kerk en de Hermitage in Amsterdam, met het doel “in de stad Veere een hoogstaand cultuurtoerisme te bevorderen en een waardevolle invulling te geven aan het gebouw als monument”.

Ook de VVD vindt het belangrijk dat de Grote Kerk beter wordt gebruikt dan nu, en op die manier het cultuurtoerisme in Veere ondersteunt. Maar het geschilpunt is, dat de VVD er aan twijfelt  -zoals de wethouder het voorstelt – dat alleen Ernst Veen ons nog kan redden, en dat we de daarmee gepaard gaande plankosten dus maar moeten accepteren.

De onderbouwing die de wethouder voor het plan geeft vinden we dan ook  niet sterk. Zijn argumenten:

- we hebben geen ervaring met deze materie als gemeente

- er is een schaalsprong nodig die wij niet zelf kunnen ontwikkelen

- er zijn ook geen alternatieven (behalve niks doen), en dus

- moeten we wel op het kompas varen van Ernst Veen. Draagvlak voor deze samenwerking is er nog

onvoldoende, dus daar moet aan gewerkt worden.

En garanties voor een succes zijn er natuurlijk niet, erkent ook de wethouder.

Nu zijn het juist deze argumenten die ons sterken in onze mening om de ontwikkeling van de Grote Kerk niet via Ernst Veen c.s. te laten lopen, maar vanuit de Veerse gemeenschap. Ervaring kun je opbouwen, we zoeken geen schaalsprong maar juist een verantwoorde ontwikkeling die past bij de Veerse schaal, er zijn wel degelijk alternatieven – in samenwerking met de Stichting Delta Cultureel en de Roosevelt Academie - en draagvlak is in deze zaak onontbeerlijk. Bovendien lopen we met het huidige plan  een behoorlijk financieel risico. De offerte van de heer Veen bedraagt € 75.000,- om te komen tot een programmering  en het opstellen van een soort bidboek voor potentiële sponsoren. Daarmee zijn we er natuurlijk nog niet, maar – zo blijkt uit de offerte – met de doorontwikkeling (het concrete fondswervingstraject ) wil Ernst Veen ons graag verder ondersteunen. Uiteraard gaat de meter dan weer lopen.

Natuurlijk is het soms goed om je nek uit te steken, maar de VVD denkt dat in dit plan wel heel veel  wishful thinking  zit. Wij zien meer in een lokale ontwikkeling die recht doet aan de stad Veere.

En wij zien als reëel risico, als we met het plan van het college verder gaan, dat we straks een hoop geld kwijt zijn en ook veel tijd verloren hebben, tijd die we goed kunnen gebruiken om zaken binnen de Veerse schaal en omgeving te ontwikkelen.

De politieke realiteit is, dat de meerderheid van de Veerse raad inmiddels voor het plan van het college heeft gestemd en als VVD willen we vervolgens ook niet dwars blijven liggen. Kritische kanttekeningen zijn gemaakt, over de financiën en over de insteek die Ernst Veen moet kiezen: samenwerking. Eind maart van dit jaar kunnen we de eerste rapportage al tegemoet zien, we blijven het kritisch volgen.