Residentie 't Soute: Uitgekiend en Krachtig

Het voormalige Hofje van Janse in Zoutelande raakt meer en meer in verval en is al lange tijd een doorn in het oog van veel Zoutelandenaren. Er is een plan voor herontwikkeling, waarbij 19 recreatie-appartementen met ca. 1200 m2 commerciële voorzieningen (op de begane grond) worden gerealiseerd. Het plan sluit aan bij de Structuurvisie Zoutelande, al besloot de rechter dat de raad een verklaring van geen bedenkingen moest afgeven, aangezien er 2 bouwlagen in de kap worden gecreëerd.

“De VVD ziet in het plan de beoogde kwaliteitsverbetering, en ziet dan ook geen bezwaren voor dit plan. Het plan heeft een bijzonder aanzicht, precies zoals gevraagd en het ontwerp mag naar onze mening als “uitgekiend en krachtig” worden omschreven.

Een aantal fracties had (heeft) problemen met het plan zoals het er ligt en verweet het college dat de grenzen zijn opgezocht, misschien zelfs waren overschreden (aldus CDA en PvdA/GL).

Als VVD hebben we hier het volgende over gezegd:

De gemeente is geen project ontwikkelaar en een ondernemer zal altijd een plan indienen wat naar zijn/haar mening binnen de aangegeven kaders past en wat financieel haalbaar is.

Het is geen kerntaak van de gemeente om zélf de invulling van plannen te maken. Zolang de raad zelf geen vormen, kleuren, groottes, dakhellingen, stenen of dakpannen vaststelt, zullen er subjectieve invullingen worden gegeven aan het kader “dorpse schaal, maat en ritmiek of centrum dorpse sfeer/uitstraling” en “een markante invulling”.

De intentie van de visie was en is een kwaliteitsslag maken in het centrumgebied voor Zoutelande.

Het is aan het college als uitvoerend orgaan om hier invulling aan te geven.

Achteraf is het makkelijk praten: hadden we maar hoogtes in de structuurvisie gezet. Het is niet voor het eerst, dat de raad haar kaders achteraf niet duidelijk genoeg vindt of dat zij anders worden ingevuld dan de raad wenst.

Dat kan de raad zichzelf verwijten, of als het om de uitvoering gaat het college. In beide gevallen een probleem, waar we een ondernemer niet mee kunnen opzadelen, en als het om het laatste geval gaat, zouden we in een vertrouwenskwestie terecht komen, waar –zo vermoedt de VVD- de raad niet in verzeild wil raken.

Er ligt nu een plan dat na intensief overleg tussen ondernemer, welstandscommissie, behandelend ambtenaren en het college is opgesteld en goedgekeurd.

Eigenlijk komt het er daarbij op neer, dat de extra etage in de kap van het hoekpand, het plan de das omdoet, omdat de rechter heeft geconstateerd dat dat niet strookt met de structuurvisie Zoutelande. Is dat werkelijk een probleem?

Of vinden wij het een probleem dat het college onze plannen uitvoert zonder de raad nogmaals om goedkeuring te vragen? Ondanks dat zij ons uitvoerend orgaan is.

De VVD ziet in het plan de beoogde kwaliteitsverbetering, en ziet dan ook geen bezwaren voor dit plan. Het plan heeft een bijzonder aanzicht, precies zoals gevraagd en het ontwerp mag naar onze mening als “uitgekiend en krachtig” worden omschreven. Wij geven de verklaring van geen bedenkingen dan ook graag af.”