Motie VVD-DTV voor deregulering reclamenota verworpen

De VVD heeft in de raadsvergadering van 26 mei, samen met DTV, een motie ingediend met de bedoeling om ook voor reclame sterk vereenvoudigde regels op te stellen. De VVD vind dat niet meer dan logisch, aangezien er voor de nieuwe Nota ruimtelijke kwaliteit slechts 16 bladzijden nodig zijn voor het vastleggen van de regelgeving.

Tot 2012 omvatte de Welstandsnota nog 245 bladzijden! De reclamenota is sinds 2008 niet gewijzigd en bevat nog steeds 11 bladzijden 11 bladzijden met zeer gedetailleerde omschrijvingen van wat wel en niet mag. Tot op de cm nauwkeurig wordt beschreven hoe groot de bordjes en vlaggen mogen zijn.

D66 steunde de motie. Doordat de coalitepartijen CDA, SGP/Christen-Unie en PvdA/Groenlinks de motie niet steunden, werd de motie met 12 stemmen tegen verworpen. De coalitiepartijen waren van mening dat er gedetailleerde regels voor reclame nodig zijn om alles in goede banen te leiden.

De Nota ruimtelijke kwaliteit werd met algemene stemmen aangenomen. Afgesproken is dat er over een jaar geƫvalueerd wordt en dat in de evaluatie ook de reclamenota wordt betrokken.

Voor verdere inhoudelijke toelichting over het standpunt van de VVD zie het eerdere nieuwsbericht over de Nota ruimtelijke kwaliteit en de reclamenota.