Duidelijke plannen, goede dienstverlening, knelpunten oplossen: maak de puzzel compleet

De gemeente Veere bevindt zich in de gelukkige omstandigheid dat de gemeente er financieel goed voorstaat. Al kan het financiële plaatje in een half jaar tijd flink veranderen: bij de Kadernota was het saldo voor 2017  € 325.000 positief, bij de Begroting komen we uit op een tekort van € 155.000 negatief. Een verschil van een kleine half miljoen.

Maar aangezien de algemene reserve in 3 jaar tijd is toegenomen met 10 miljoen tot 13,3 miljoen hoeft dat geen probleem te zijn.

Ook al is er voldoende geld in kas, dat ontslaat ons niet van onze verplichting om kritisch te bekijken waar we de belastingcenten die onze inwoners en ondernemers hebben opgebracht, aan besteden.                              

In de Programmabegroting moet dus duidelijk aangegeven worden wat willen we bereiken, wat mag het kosten en wat gaan we doen in 2017. En dat laatste ontbreekt helaas bij veel hoofdstukken. Er is volstrekt niet duidelijk wat er precies op de agenda staat voor 2017. We hebben ons zelfs afgevraagd of we de begroting op deze wijze wel goed kunnen keuren. Om ervoor te zorgen dat die duidelijkheid er toch komt dienen we  raadsbreed een motie in met de opdracht aan het college om in januari 2017 te komen met een uitgewerkte besluitvormingstabel en een nadere invulling van diverse onderdelen van de begroting. (Motie).                       

Ook is het jammer dat een aantal belangrijke onderwerpen pas in de raad van december, of nog later, aan de orde komen, te weten: het duurzaamheidsplan, visie maatschappelijk vastgoed, breedband internet voor het buitengebied en het GVVP. Dit betekent dat we nu de budgetten vast moeten stellen terwijl we de plannen nog niet besproken hebben. De VVD maakt daarom een voorbehoud: goedkeuring van de budgetten kan pas plaatsvinden na de inhoudelijk discussie.

Met betrekking tot het maatschappelijk vastgoed, blijven we van mening dat het de taak van de raad is, om bij de plannen niet alleen te kijken naar de wensen per kern maar nadrukkelijk te kijken naar het totaalplaatje. Ook zijn we geschrokken van de kosten voor de externe begeleiding voor dit project: bij de 2e bestuursrapportage wordt om

€ 140.000 gevraagd voor de werkzaamheden die in de afgelopen periode zijn verricht en voor het vervolg is er ook nog geld nodig (hoeveel wordt niet vermeld).                            

De VVD blijft moeite houden met de omslag die nu gemaakt wordt voor de personeelsformatie: op basis van het coalitieprogramma was er een taakstelling op personele kosten en samenwerking van € 645.000. In 2017 wordt deze bezuiniging feitelijk teniet gedaan door € 600.000 extra in te zetten voor de inhuur van externen, de zgn. flexibele schil.

Zoals bekend is inhuur van derden over het algemeen duur en moet naar onze mening daarom alleen worden ingezet voor inhuur van specialistische, niet binnen de gemeente aanwezige kennis. Voor de afdeling Openbare ruimte wordt nu voor "diverse investeringsprojecten"  3.250 uur c.q. € 292.000 begroot voor externe inhuur. We willen graag weten voor welke projecten het college deze specialistische kennis wil inhuren.

Er wordt voor de begroting 2017 voor het eerst (verplicht) gewerkt met beleidsindicatoren. De cijfers van Veere worden vergeleken met de cijfers voor Zeeland. Wat de VVD betreft zou het zinvol zijn om op bepaalde onderdelen de gemeente Veere te vergelijken met andere gemeenten met 20.000 – 50.000 inwoners.

Sociaal Domein

We zijn nu bijna 2 jaar onderweg sinds de invoering van de decentralisaties in het Sociaal Domein, en er is sindsdien veel gebeurd. Ook het programma Sociaal Domein in deze begroting vinden we t.a.v. de doelstellingen en maatregelen voor 2017 erg algemeen beschreven. We hadden dat graag concreter gezien zodat we achteraf ook kunnen beoordelen of de gestelde doelen zijn gehaald. Het college hanteert een aantal keer het begrip “doorontwikkeling”, wat o.i. ook vertaald kan worden als “doorgaan op de ingeslagen weg”.  Ons lijkt dat wat te gemakkelijk, er is namelijk alle reden voor een kritische beoordeling van de huidige situatie.

 

Om te beginnen is er het onderzoek van bureau Berenschot, “Orionis Walcheren op Koers”,  van afgelopen september.  Daaruit blijkt dat er  echt nog veel moet gebeuren. We horen graag op zo kort mogelijke termijn hoe Orionis de opdracht van het DB gaat oppakken.

                                                                                                   

En dan Porthos. Op uitnodiging heeft op 13 oktober een groep raadsleden van de 3 gemeentes een bezoek gebracht aan Porthos en een inkijkje gekregen in hun werkwijze.  Het heeft duidelijk gemaakt dat er nog veel kan worden verbeterd.  Efficiënte afhandeling van niet-complexe zaken (door de juiste medewerker), goede verslaglegging, betere interne communicatie en afstemming (nu ook bemoeilijkt door het werken vanuit meerdere locaties), slagvaardigheid op basis van kennis en ervaring, de juiste ICT-ondersteuning, het zijn allemaal aandachtspunten. We hebben ook begrepen dat de huidige formele bezetting te krap is.

De intenties en de sfeer binnen Porthos zijn zeker positief, maar zorgvragende burgers hebben – zoals we geregeld horen – nu nog te vaak het gevoel dat ze onvoldoende worden geholpen.

                              

Als het over dienstverlening gaat dan valt er ook binnen dit gemeentehuis nog veel te verbeteren. De laatste tijd bereiken ons veel verhalen over vergunningprocedures die niet soepel verlopen: het duurt te lang voor men antwoord krijgt, informatie is onjuist of wordt later weer gecorrigeerd, er wordt bij aanvang van de procedure niet duidelijk aangegeven welke gegevens en onderzoeken er aangeleverd moeten worden etc. Als straks de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt, moet er integraal geadviseerd worden. Daarom is het zaak dat er nu gewerkt gaat worden aan protocollen voor de vergunningverlening, zodat aanvragers sneller en beter geholpen worden.

Opmerkelijk is ook dat we in het Rapport van de rekenkamer over digitale dienstverlening het volgende lezen Op de vraag op welke manieren de ondernemer informatie wil ontvangen van de gemeente gaven 12 van de 15 respondenten aan dat via de Ondernemersmanager te willen.

Dat geeft toch te denken….                           

Ruimtelijke ordening is de corebusiness van de gemeente. Een van de doelstellingen is dan ook het Aanbieden van voldoende bouwkavels (8.018). Aankoop van grond behoort tot de bevoegdheid van het college. In de Nota grondbeleid worden nu alleen algemene criteria vermeld zoals: opvangen van de natuurlijke groei, binden van starters en verleiden van nieuwkomers.

Wat de VVD betreft moet dat verder uitgewerkt worden door een visie op te stellen waarin per kern wordt aangegeven hoe we verder willen met inbreiding en uitbreiding van onze kernen. We willen van het college de toezegging dat zij in overleg met de gemeenteraad die visie in de 1e helft van 2017 op gaan stellen. De regionale woningbouwafspraken moeten dan ook inmiddels bekend zijn.                         

Als het over Openbaar Groen gaat vinden we het inconsequent dat enerzijds gezegd wordt (op blz. 105): In 2015 is een structurele bezuiniging gerealiseerd door het verminderen van banken en

bakken en het groen zo in te richten dat het eenvoudiger kan worden onderhouden. Door deze maatregelen is het budget voor 2017 voldoende om de afgesproken beeldkwaliteit te realiseren.                                

En anderzijds: het investeren van € 100.000 voor groene dorpsentrees (eenmalig) en reserveren van € 65.000 voor het onderhoud hiervan.

In een aantal dorpen hebben ondernemersverenigingen en dorpsraden inmiddels zelf al geïnvesteerd in bloembakken, en dat past ook prima bij “minder overheid, meer samenleving” en het vergroten van de betrokkenheid van inwoners bij openbaar groen. De plannen van de gemeente moeten dan ook aansluiten op wat er al is, en geen vervanging worden van deze initiatieven.

Een concrete vraag: wat zijn de plannen met Park Welgelegen, want het huidige onderhoudsniveau is daar ver beneden de maat.                                

Bij de bespreking van de Kadernota hebben we afgesproken dat er een budget komt van € 25.000 voor een Stimuleringsregeling innovatie en kwaliteitsverbetering toeristische sector. Het college stelt voor om deze € 25.000 te dekken uit het budget Toeristische impuls. We hebben begrepen dat hiervoor geen draagvlak is binnen de toeristische sector. Mede omdat de budgetten van € 200.000 voor 2015 en 2016 al op € 12.000 na zijn besteed en er ook al diverse plannen liggen voor 2017 en volgende jaren.
Aangezien de extra inkomsten van de toeristenbelasting met tonnen tegelijk binnenkomen (2015: €  440.000, 2016: € 386.000 en 2017 € 400.000) lijkt het de VVD niet meer dan logisch dat we deze € 25.000 in 2017 dekken uit de algemene reserve en vanaf 2018 uit het begrotingssaldo. We dienen hier een amendement voor in.

(amendement).                   

M.b.t. de lokale belastingen vinden we het een goede zaak dat de afvalstoffenheffing niet verhoogd wordt. En als we kijken naar de meerjarenbegroting dan kunnen we de tarieven vanaf 2018 wellicht gaan verlagen, uitgaande van maximaal 100% kostendekkendheid.

 

De VVD vindt dat in 2017 prioriteit gegeven moet worden aan de volgende zaken:

·         verbetering dienstverlening t.a.v. de vergunningverlening

·         uitvoering van plannen voor breedband internet voor het buitengebied

·         uitwerken en in gang zetten diverse plannen voor Domburg

·         op basis van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP) een actieplan maken voor het oplossen van knelpunten

                        

En tenslotte blijft het belangrijk dat de gemeente kansen benut èn kansen creëert voor ontwikkeling en economische groei. Zodat onze inwoners en ondernemers nu en in de toekomst een goed leven kunnen leiden en we onze voorzieningen overeind kunnen houden. Veere moet haar aantrekkelijk economisch klimaat behouden en verder uitbouwen, zodat de werkgelegenheid wordt gestimuleerd. Want economische groei zorgt voor werkgelegenheid en werkgelegenheid is de basis voor een vitale gemeente. Laten wij als gemeente de benodigde puzzelstukjes daarvoor leveren.