Beperkte belastingverhoging voor inwoners en ondernemers Veere

In de raad van 17 december 2015 zijn de nieuwe belastingtarieven vastgesteld.
In afwijking van het voorstel van het college heeft de raad besloten om voor de bedrijfsmatig verhuurde strandslaaphuisjes vanaf 2016 geen forfaitair tarief meer toe te passen.

Bij de begrotingsraad was al besloten dat het tarief voor de toeristenbelasting in 2016 gelijk blijft aan het tarief voor 2015, namelijk € 1,20 p.p.p.d.

Voor de strandslaaphuisjes (die bedrijfsmatig geëxploiteerd worden) gold een forfaitair tarief. Bedoeling was om dit vanaf 2015 af te schaffen zodat het normale tarief van € 1,20 p.p.p.d. van toepassing is. Doordat e.e.a. niet goed gecommuniceerd was, is dit voor 2015 met terugwerkende kracht teruggedraaid.

Het college stelde, tot verbazing van diverse fracties, voor om voor 2016 toch weer een forfaitair tarief aan te bieden aan de verhuurders van strandslaaphuisjes namelijk € 600 (3 personen x 167 nachten x € 1,20).

Aangezien de strandslaaphuisjes op dezelfde wijze verhuurd worden als vakantiewoningen vindt de VVD dat er dan ook dezelfde regels moeten gelden.  De verhuurders geven op hun websites ook aan dat toeristenbelasting bijkomende kosten zijn. Een forfaitair tarief geld wel voor campings die standplaatsen per seizoen verhuren.

Dus heeft de VVD voorgesteld om voor de strandslaaphuisjes het reguliere tarief van toepassing te verklaren en geen forfaitair tarief toe te passen. De meerderheid van de raad was het daarmee eens, alleen het CDA was tegen.

De OZB wordt in 2016 verhoogd met het inflatiepercentage van 1%. Doordat de waarde van de woningen met 0,6% is gedaald is de feitelijke verhoging 1,6% (voor bedrijven daalt de OZB-eigenarendeel met 0,08%, het gebruikersdeel blijft gelijk). De afvalstoffenheffing blijft in 2016 gelijk, omdat er nog voldoende geld in de egalisatiereserve zit om tekorten op te vangen. De rioolheffing stijgt met 4% zodat het op termijn kostendekkend wordt.