Vragen VVD over ontwikkelingen Veerse Dam

Vragen van de fractie van de VVD op grond van artikel 33 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Veere

Betreffende: ontwikkelingen Veerse Dam

Voorgeschiedenis

Sinds 2004 is de gemeente Veere, samen met de gemeente Noord-Beveland, Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat Zeeland en het Waterschap, betrokken bij de gebiedsontwikkeling Veerse Dam.

Voor de hotspot Veerse Dam is in 2008/2009 een structuurvisie en een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Op 17 december 2009 heeft de gemeenteraad van Veere ingestemd met een Beslispuntennotitie, Beeldkwaliteitsplan en een Samenwerkingsovereenkomst.

Hierin is o.a. vastgelegd:

• dat de gemeente Veere de ondergronden van restaurant Vrouwe in den Polder en de Lekkerbek zal verwerven met de intentie dat de nieuwe bestemming van deze ondergrond “natuur” wordt;

• dat partijen streven naar een overeenkomst m.b.t. de realisatie van een project Zeeuwse Lagune, bestaande uit een hotel, restaurant en wellnessvoorziening op een eiland in het Veerse Meer;

• dat de gemeente Veere meewerkt aan het realiseren van een brasserie/cafetaria aan het uit te breiden strandje langs het Veerse Meer;

• door Staatsbosbeheer en de ZMF gestelde criteria m.b.t. de te versterken natuurwaarden.

Vervolgens is er op 6 januari 2011 een Intentieovereenkomst Zeeuwse Lagune gesloten tussen de Gemeente Noord-Beveland, de Gemeente Veere en de Zeeuwse Lagune B.V.

Het college van B&W van Veere heeft de gemeenteraad van Veere via een memo d.d. 19 november 2014 geïnformeerd over de Hotelontwikkeling Veerse Dam.

Hierin wordt vermeld dat er een “Ruimtelijk toetsingskader hotelontwikkeling” is opgesteld. Het college van B&W van Veere concludeert daarin: Het nieuwe ruimtelijk toetsingskader voor een hotelontwikkeling voldoet aan de vastgestelde uitgangspunten en randvoorwaarden van de structuurvisie en het beeldkwaliteitsplan hotspot Veerse Dam.

Onlangs heeft de initiatiefnemer Zeeuwse Lagune B.V. haar nieuwe plannen gepresenteerd met betrekking tot de invulling van het te ontwikkelen recreatieproject.

De VVD-fractie heeft de volgende vragen:

1. Welke ontwikkelingen zijn er sinds november 2014 geweest, hoe is uw college daarbij betrokken geweest en welke overleggen zijn er sindsdien nog gevoerd?

2. Voldoet het nieuwe plan aan de criteria zoals gesteld in het Ruimtelijk toetsingskader d.d. 4 november 2014? Zo ja waaruit blijkt dat? Zo nee, op welke onderdelen voldoet het niet?

3. Wat is de stand van zaken m.b.t. de verplaatsing van de Lekkerbek, c.q. een nieuw te ontwikkelen brasserie/cafetaria aan het Veerse Meer?

Fractie VVD gemeente Veere

15 november 2016