Belastingverordeningen

Zoals gebruikelijk worden in de decembervergadering de Belastingverordeningen  voor het volgend jaar vastgesteld. De VVD heeft samen met D66 zich ervoor ingespannen om een wijziging aan te brengen in de betaaltermijnen van de gemeentelijke belastingen (OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing). Helaas werd dit niet ondersteund door de andere fracties.

Betaaltermijnen gemeentelijke belastingen

Tot 2014 kon de aanslag gemeentelijke belastingen betaald worden in 2 termijnen of via incasso in 8 termijnen. Nadat de uitvoering van de belastingen werd ondergebracht bij de Samenwerking belastingen Walcheren/Schouwen-Duiveland was dit plotseling gewijzigd in respectievelijk 1 termijn (waarbij de vervaldatum 31 maart is) of incasso in 10 termijnen (verspreid over 10 maanden). Wij vonden dit een vermindering van de dienstverlening en stelden voor om een flexibeler systeem in te voeren, naar analogie van de belastingdienst: namelijk in beide gevallen is er de gelegenheid om de betaling te spreiden over maximaal 10 termijnen: afhankelijk van ieders financiële mogelijkheden kan de betaling van de belasting gespreid worden (waarbij er wel iedere maand minimaal 1/10 betaald moet worden).

De VVD vindt tevens dat je zou kunnen stellen dat er momenteel sprake is van een vorm van rechtsongelijkheid, omdat diegene die geen incasso af wil geven alles binnen 1 maand moet betalen en diegene die een automatische incasso afgeeft 10 maanden de tijd krijgt.

De andere fracties in de raad zagen geen noodzaak om het huidige systeem aan te passen en wilden voorkomen dat Veere af ging wijken van andere gemeenten, dus werd het voorstel van VVD en D66 niet overgenomen.

Forfaitair tarief toeristenbelasting

De gemeente is verplicht om regelmatig te toetsen of de uitgangspunten voor het forfaitair tarief toeristenbelasting nog overeenkomen met het werkelijk aantal overnachtingen. Uit de controle in 2015 bleek dat met name het tarief voor de seizoensplaats en de naseizoensplaats afweek. Omdat de controle niet helemaal betrouwbaar was zou er in 2016 opnieuw gecontroleerd worden. Eind november bleek echter dat het onderzoek opnieuw niet representatief is en niet gebruikt kan worden, omdat er 130 enquêtes ontbreken.

Omdat er ook veel klachten kwamen over de wijze van controleren krijgt in 2017 het Kenniscentrum Toerisme de opdracht om de controles uit te gaan voeren.

Mineke Bierens