Ambitieuze doelen duurzaamheidsplan vertalen in acties

Het Duurzaamheidsplan 2017 – 2020 bevat veel ambitieuze doelstellingen. De VVD mist op diverse onderdelen de onderbouwing of de doelstellingen wel haalbaar zijn. Zoals het streven dat in 2030 de totale gemeente Veere energieneutraal is met lokaal opgewekte energie maar niet lokaal toegepaste duurzame energie.

De VVD had berekend wat dat zou betekenen. Voor de hele gemeente Veere hebben we in totaal 1885 Terajoule nodig, waarvan er nu 328 duurzaam opgewekt wordt. Als we daar de 8 windmolens, die momenteel op Neeltje Jans gebouwd worden, bij optellen dan moeten we nog invulling geven aan1094 Terajoule. Volgens de berekeningen van de VVD zou dit betekenen dat er nog 19 windturbines of 1,2 miljoen zonnepanelen bij moeten komen.

Ook andere doelstellingen zoals voor 2020 1,5% energiebesparing per jaar door huishoudens en alle bedrijven hebben erkende energiebesparingsmaatregelen getroffen zijn nog niet vertaald naar concrete acties.

Waarbij het voor de VVD belangrijk is dat we als uitgangspunt nemen dat de gemeente een stimulerende en faciliterende rol heeft, en dus geen zaken op gaat leggen aan inwoners of ondernemers.

Duurzaamheid is een breed onderwerp wat opgepakt moet worden samen met inwoners en ondernemers en andere partners. Wat de VVD betreft zou de agrarische sector nog een grotere rol kunnen krijgen.

Wat ook belangrijk is dat er gemeentebreed dezelfde doelen worden nagestreefd. Dus als we willen dat er meer gebruik gemaakt wordt van zonne-energie dan moeten we ook onze welstandseisen daarop aanpassen en misschien zelfs wel ons openbaar groen (bijv. voorkomen dat hoge bomen teveel schaduw geven voor daken met zonnepanelen).

In het plan wordt ook voorgesteld om een proef te starten met kleine windmolens.

De VVD heeft aangegeven hier niet mee in te stemmen. Als er al iets van een proef zou komen dan moeten er vooraf kaders gesteld. Want wat is klein?

De raad gaat in januari 2017 verder doorpraten over de concretisering en monitoring van de duurzaamheidsdoelen. In de raadsvergadering van 15 december 2016 werden al 2 concrete voorstellen gedaan namelijk het oprichten van een energiecollectief en een subsidieregeling voor alle nieuwbouwwoningen die aantoonbaar energieneutraal zijn.