Voor herstel van vertrouwen is wisseling DB Veiligheidsregio nodig

De gemeenteraad van Veere is unaniem van mening dat het, om het vertrouwen tussen bestuur, organisatie en gemeenteraden te herstellen, nodig is om de samenstelling van het DB van de Veiligheidsregio te wijzigen. Dit werd vastgelegd in een raadsbrede motie tijdens de extra raadsvergadering op 22 februari 2017. In deze vergadering werden de uitkomsten van het rapport van Twijnstra Gudde besproken.

Het rapport van Twijnstra Gudde geeft een ontluisterend beeld van de Veiligheidsregio Zeeland. Uit het onderzoek kwamen 5 onderste stenen naar boven, waaronder: Ieder voor zich, De norm is weg, Niet gehoord voelen, Geen aandacht voor ontwikkeling. Het is duidelijk dat er nog veel werk verricht moet worden om tot een gezonde organisatie te komen.

Vanuit de bestuurlijke opgave heeft de VVD twee punten benadrukt, namelijk:

1. Financiering op orde en aangescherpte financiële spelregels.

In het rapport wordt gemeld dat de financiële positie van de VRZ zwak is en dat er in de komende jaren geld bij moet om de benodigde investeringen te kunnen doen. Wat voor de raad belangrijk is, is dat er vertrouwen is dat de organisatie efficiënt werkt. En dat vertrouwen was er de afgelopen jaren niet. Het opstellen van een gezonde en vooral reële begroting 2018 is dus een belangrijk actiepunt voor de komende maanden.

2. Ontwikkelen van het AB/DB. In het richtinggevend perspectief wordt ook aangegeven: Bezie hierbij ook de rol van de individuele leden van het bestuur.

Eén van de conclusies uit het onderzoek was dat er Gebreken zijn in wederzijdse sensitiviteit en communicatie tussen bestuur en organisatie (blz. 26). De VVD vindt  dat het bestuur te laat actie heeft ondernomen n.a.v. de signalen uit de organisatie. Met name het DB had zich eerder rekenschap moeten geven van de ernst van de situatie.

Herstel van vertrouwen is het kernthema van het rapport van Twijnstra Gudde. Vertrouwen tussen organisatie en bestuur, en tussen bestuur en gemeenteraden.

Er moet de komende jaren veel werk verricht worden en om te zorgen voor een frisse start is het wat de VVD betreft ook nodig om te starten met een nieuw DB.

Er werd ook voorgesteld om een klankbordgroep van raadsleden in te stellen. De raad van Veere zag daar de meerwaarde niet van in.