Energie-neutrale MFA Biggekerke voldoende

Een duurzame Multifunctionele accommodatie: is dat energieneutraal of ‘nul-op-de-meter’? En mag dat €100.000 extra kosten? Over die vragen boog de gemeenteraad zich donderdag 16 maart 2017. De VVD vindt dat de gemeente een voortrekkersrol heeft in het duurzaamheidsvraagstuk, maar energieneutraliteit was voor de VVD voldoende op dit punt. Daarbij lag er geen duidelijk financieel plaatje en waren het extra rendement en de mogelijke subsidies niet erg duidelijk. Voor de VVD waren die argumenten reden om te vragen om het voorstel duidelijker uit te werken. Een meerderheid van de raad wilde dit niet en verzocht het voorstel in stemming te brengen. Met een nipte meerderheid, haalde dit voorstel –ondanks tegenstem van de VVD- het toch.

Het is nog geen jaar geleden dat de gemeenteraad de plannen voor de nieuwe school en dorpshuis in Biggekerke goedkeurde. Door samenwerking met Woonburg is het mogelijk om deze multifunctionele accommodatie (MFA) te realiseren. Een school en dorpshuis onder een dak, en omwille van de duurzaamheid energie neutraal. Al gaande het proces, hebben gemeente en stichting dorpshuis de wens uitgesproken om het dorpshuis-deel niet alleen energie neutraal, maar volgens het principe ‘nul-op-de-meter’ te realiseren. De definitie hiervan: een gebouw waar de in- en uitgaande energiestroom voor energie op jaarbasis per saldo nul is. Bij een energie-neutraal gebouw ligt dit saldo dichtbij nul. Tijdens de gemeenteraad lag de keuze voor om voor de optie ‘nul-op-de-meter’ te kiezen (met een extra krediet à €100.000). Het bouwen van de MFA zelf, en het wijzigen van het bestemmingsplan waren al goedgekeurd.

Voor de VVD geldt dat zij duurzaamheid een belangrijk aspect vinden, maar energie-neutraal vinden wij voldoende. Geld kun je maar een keer uitgeven, en een bedrag van €100.000 bovenop het al afgegeven bedrag van €1,5 miljoen vonden VVD, D66 en SGP/ChristenUnie geen goed voorstel. Het ontbreken en de onduidelijkheid van cijfers waren daarbij de doorslaggevende reden om tegen te stemmen.

De MFA in Biggekerke komt er sowieso, maar voor de VVD (en D66 en SGP/CU) was een energie-neutraal gebouw voldoende.