Waardering voor de Zeeuwse Kustvisie

De VVD heeft tijdens de raad van 16 maart 2017 haar waardering uitgesproken over  de wijze waarop de Zeeuwse Kustvisie tot stand is gekomen. Doordat er zoveel partijen met elkaar in gesprek zijn gegaan ligt er nu een breed gedragen concept wat we nog wel en wat we niet willen in en om de Zeeuwse kust.
Behoud van de unieke kwaliteiten van de kust maar ook ruimte voor kwaliteitsverbetering van accommodaties en voorzieningen.

De Kustvisie is een gezamenlijke visie van de Zeeuwse kustgemeenten, Provincie, Waterschap, ZMF, Zeeuws landschap, Staatsbosbeheer, Toeristisch Ondernemend Zeeland (TOZ), Strand Nederland en de ZLTO. Samen hebben zij in de visie vastgelegd wat er straks nog wel en niet mag en kan aan de Zeeuwse kust.
Uitgangspunt is inzetten op kwaliteit en niet op kwantiteit.
Het is nu een concept-visie en wordt besproken in de diverse gemeenten, bij de provincie, het waterschap etc. Alle opmerkingen worden verzameld en daarna wordt de definitieve visie vastgesteld. Pas nadat het verder is vastgelegd in Omgevingsvisies en Omgevingsplannen, heeft het een juridische status.

Het college heeft de Visie naast het huidige Veerse beleid gelegd en geconstateerd dat e.e.a. in grote lijnen aansluit bij het huidige beleid van de gemeente Veere.
Bijv. voor de strandpaviljoens biedt de Kustvisie ruimte tot uitbreiden tot 1000 m2; in Veere is het nu max. 600 m2. Als het over Kampeerterreinen gaat is het uitgangspunt: kwaliteitsverbetering binnen de bestaande oppervlakte en eenheden. Er zijn wel mogelijkheden voor beperkte uitbreiding: in de Kustvisie staat 13% in oppervlakte en max. 15% in eenheden. Veere gaat nu uit van maatwerk.

Wat echter de meeste discussie oplevert is het Overgangsbeleid waarin wordt vastgelegd welke projecten pijplijnprojecten zijn en welke niet.
Als het gaat over de plannen voor de Fort den Haakweg dan is dat duidelijk: dat is een pijplijnproject. De discussie spitst zich toe op het meeste heikele punt: de plannen voor de Veerse Dam, met name het project de Zeeuwse lagune.

Het college wilde via de zienswijze op deze Kustvisie ook gelijk even vaststellen dat wat Veere betreft alle plannen voor de Veerse Dam van de baan zijn.
De VVD heeft daar in de commissievergadering krachtig tegen geprotesteerd.
Er zijn, als het over de Zeeuwse lagune gaat, sinds 2009 samenwerkingsovereenkomsten en intentieverklaringen getekend, er ligt een beeldkwaliteitsplan, er zijn kaders gesteld, kortom er zijn velerlei afspraken gemaakt en als betrouwbare overheid hebben we ons te houden aan onze afspraken!
Als VVD vinden we wel dat de plannen getoetst moeten worden aan de afspraken die in al deze documenten zijn vastgelegd. Maar met één zin in een zienswijze nieuw beleid vaststellen, dat kan natuurlijk niet!
En datzelfde geldt voor de andere plannen voor het Veerse gedeelte van de Veerse Dam, de verplaatsing van de Lekkerbek. Ook hier wilde het college via deze zienswijze vastgesteld beleid herzien.
Het college heeft n.a.v. onze opmerkingen het voorstel aangepast. Er is nu afgesproken dat het college voor de zomer met een voorstel naar de raad komt waarbij op een rijtje gezet wordt welke afspraken er in het verleden zijn gemaakt en op welke wijze de gemeente Veere verder wil met de plannen voor de Veerse Dam.