Eind september heb ik met een groep van 10 mensen een
inspiratiereis ondernomen naar een klein plaatsje in Noord Duitsland,
Ahrenshoop. Twee dagen lang hebben we ons verdiept in alle ins- en outs van kur-badplaatsen
aan de Oostzee.
De groep bestond uit 4 toonaangevende ondernemers uit Domburg, een lector van de HZ met als specialisatie gezondheidstoerisme, een adviseur van Impuls Zeeland, de eigenaren van het Marie Tak van Poortvliet museum en twee mensen van de gemeente Veere, waaronder dus ondergetekende.
Doel van de reis: wat kunnen we, voor de verdere
ontwikkeling van de badstatus van Domburg, leren van plaatsen die hier al ruime
ervaring mee hebben.
Het begon eerst op zondag met een lange autorit van 825 km.
Weinig vrachtverkeer op zondag in Duitsland, dus we konden opschieten. Op de
terugreis, de woensdag erop, was dat overigens heel anders……. maar je moet er
wat voor over hebben.
De maandag en dinsdag waren volgepland met allerlei bezoeken
en inspirerende verhalen. We werden door de Kurdirector (het hoofd van een
gemeentelijke afdeling die veel op toeristisch gebied organiseert) uitgebreid
geïnformeerd over de manier waarop evenementen en activiteiten in het plaatsje
werden aangepakt en gefinancierd, we bezochten een aantal musea en galeries,
werden rondgeleid op de (enorme) wellness-afdeling van ons hotel – dat niet
voor niets The Grand heette – en maakten een uitgebreide wandeling door het
plaatsje. Ahrenshoop heeft zelf maar 650 inwoners, maar wel meer dan 8000
toeristische bedden, vnl. in hotels, pensions en natuurlijk een groot aantal
‘zimmer frei’. Het sterke, vonden we allemaal, was dat er duidelijk voor een
concept was gekozen, waar het toerisme aan was opgehangen; in Ahrenshoop was
dat wellness, kunst en cultuur. Een duidelijke keus die in Domburg nog
ontbreekt.
Een ander thema was: hoe houd je het ook voor de eigen bewoners aantrekkelijk om er te wonen. Heel herkenbaar natuurlijk. Verkeers- en parkeerdrukte was ook bij hen een item. En ook hierbij was de conclusie dat je tijdig keuzes moet maken.
De dinsdag stond voornamelijk in het teken van een bezoek aan het stadje Binz, op het eiland Rügen. Hier vnl. grote hotels en promenades, een stadskern waar bijna niemand meer woont, maar wel met een aansprekende en op elkaar afgestemde architectuur. Een heel andere sfeer dan in Ahrenshoop. In ons gesprek met de burgemeester kregen we de heldere waarschuwing mee: wees voorzichtig met je omgeving !
Al met al een bijzonder zinvolle reis, waarbij elke deelnemer natuurlijk een eigen doelstelling had. Een goed beeld krijgen van de doelstellingen en ambities van de ondernemers in onze groep hoorde daar voor mij zeker bij.