VVD stemt tegen nieuwe verordening tweede woningbeleid

De VVD heeft in de raadsvergadering van 11 juni 2015 tegen de nieuwe tweede woningverordening gestemd om diverse redenen:

- de onderbouwing voor de verordening is uiterst discutabel waardoor wij verwachten dat dit gaat leiden tot allerlei juridische procedures (met alle kosten van dien)
- er is veel kritiek op de handhaving omdat dit nu niet consequent wordt toegepast
- Veere is straks waarschijnlijk de enige gemeente in Zeeland met een streng tweede woningenbeleid. Sluis heeft de verordening in 2014 al afgeschaft, in Schouwen-Duiveland vervalt de verordening per 1 juli a.s. en Noord-Beveland heeft een ruime mogelijkheid voor tweede woningen/deeltijdwonen in de kernen.
- en een belangrijk punt voor de VVD: we willen nieuwe inwoners en deeltijdinwoners aantrekken maar bouwen zoveel regels in dat dit eerder tegengewerkt dan bevorderd wordt.
VVD, D66 en DTV hebben tegen gestemd, de coalitiepartijen PvdA/Groenlinks, CDA en SGP/ChristenUnie stemden voor waardoor de nieuwe verordening is aangenomen.

Nadere uitleg:
Als gevolg van de nieuwe Huisvestingswet vervalt de huisvestingsverordening van rechtswege per 1 juli 2017. De gemeente mag alleen een nieuwe verordening instellen als ze aan kan tonen dat er zonder de verordening schaarste zou ontstaan aan woningen voor permanente bewoning. RIGO heeft hiervoor een rapport opgesteld. De gegevens voor dit onderzoek zijn (zoals in het rapport staat vermeld) via een omweg verzameld. De VVD vindt de conclusies in dit rapport dan ook zeer discutabel. Er wordt nu geconcludeerd dat er vraag is naar minimaal 15 tot maximaal 225 woningen per jaar voor recreatieve bewoning. Dat is wel een zeer ruime bandbreedte, zeker als het wordt afgezet tegen het aantal van ca. 350 woningen wat nu te koop staat. In het raadsvoorstel staat dat ook het van toepassing verklaren van de verordening op de hele woonvoorraad (i.p.v. alleen op de goedkope voorraad) juridisch verschillend geïnterpreteerd wordt. We verwachten dan ook dat deze nieuwe verordening zal leiden tot juridische procedures.

Een andere ontwikkeling is dat in andere recreatiegemeenten de tweede-woningverordening afgeschaft is, zoals in Sluis (2014) en Schouwen-Duiveland (m.i.v. 1 juli 2015) of verregaand verruimd is (Noord-Beveland). Het zou zomaar kunnen dat Veere straks de enige gemeente in Zeeland is die nog een huisvestingsverordening heeft. We willen als gemeente nieuwe inwoners en nieuwe deeltijdbewoners aantrekken maar de kans is groot dat men dan niet meer kiest voor Veere omdat er in andere gemeenten meer mogelijkheden zijn.
Vanuit de kern Domburg horen we ook kritiek op de huidige verordening m.b.t. de handhaving. Er zou niet consequent gehandhaafd worden waardoor ongelijkheid in de hand wordt gewerkt.

De VVD vindt het belangrijk dat de mogelijkheden voor deeltijdwonen verder verruimd worden. De criteria voor de tijdelijke vergunning van 3 jaar (waarbij men de intentie uitspreekt om binnen 3 jaar hier permanent te komen wonen) worden verruimd. De eis van maatschappelijke binding wordt nu binding. Niet gedefinieerd wordt hoe dat dan getoetst gaat worden. De wethouder zegt dat binding ruime geïnterpreteerd zal worden maar wij vrezen dat het leidt tot subjectiviteit en willekeur.