Jaarrekening 2014 leidt tot vragen over de toeristenbelasting

In de raad van 23 april 2015 zijn de Jaarrekening en het Jaarverslag over 2014 van de gemeente Veere vastgesteld. Er is over 2014 een overschot van € 459.000; dit komt bovenop de voordelige saldi van € 1.149.000 die al in de loop van 2014 zijn toegevoegd aan de algemene reserve. De reserve is hierdoor in 2014 met ruim 7 miljoen gestegen tot 10 miljoen. Dat betekent dat de gemeente Veere een stevige buffer heeft om toekomstige tegenvallers op te vangen.
In de commissievergadering werden er door diverse fracties vraagtekens gezet bij het feit dat de gemeente Veere maar € 66.000 extra aan inkomsten toeristenbelasting in kon boeken (bovenop de jaarlijkse opbrengst van € 4,3 miljoen), terwijl onlangs het CBS had gemeld dat het aantal overnachtingen in Zeeland in 2014 met ruim 11% gestegen. Dit wekte de verwachting dat dat voor Veere dan toch had moeten leiden tot een extra opbrengst van circa € 400.000. Bij de raadsvergadering vroeg de fractie van de PvdA/Groenlinks nadere uitleg aan het college. Wethouder Molenaar vertelde dat zij navraag hadden gedaan bij het CBS en dat het CBS stelde dat de cijfers gebaseerd zijn op een steekproef en zeker niet één op één van toepassing zijn voor de gemeente Veere. Wel zegde het college toe e.e.a. nader te gaan onderzoeken (o.a. toetsing forfaitair tarief, meer controles en registratie en analyse van het aantal verblijfseenheden in relatie tot de opgave toeristenbelasting).