Visie Domburg: het komt aan op de uitvoering

In september 2013, anderhalf jaar geleden, besloot de raad tot een integrale visie op Domburg. Bijna een jaar eerder was hiervoor de aanzet al gegeven. Insteek was te komen tot een samenhang en afstemming tussen de vele ontwikkelingen rondom deze kern. Eindelijk ligt er nu een stuk. In de raad van september 2013 heeft de raad de opdracht verstrekt voor het opstellen van de visie Domburg:

De visie geeft in ieder geval inzicht op vragen als:
1. wat is de huidige markt- en economische positie van Domburg;
2. welke uitvoeringsprojecten en ontwikkelingen zijn er, wat is de samenhang, waar is versterking nodig en hoe vindt de afstemming met het leef- en woonmilieu plaats; (einde citaat) De VVD vindt dat de visie die er nu ligt geen antwoorden op deze vragen heeft. Daarnaast missen we missen een onderbouwing die onder het stuk ligt.

Daarnaast stelde het bidbook over de visie:

De op te stellen visie voor Domburg heeft 2 functies:
- een overkoepelend en zingevend kader vormen
- zekerheid en duidelijkheid bieden voor stakeholders)

In de commissie Ruimtelijke ontwikkeling van 9 maart was bovenstaande het uitgangspunt waarop de VVD het stuk heeft beoordeeld. Alle partijen bleken de visie op een andere manier te hebben gelezen, wat tot veel onduidelijkheid leidde. Een gewijzigd proces lag hieraan voor een deel ten grondslag. Het heeft de VVD verbaasd dat er voor een andere insteek is gekozen, zeker omdat wij als raad hierover niet waren geïnformeerd, en hierover pas bij de commissie hoorde. We vrezen dat het ontbreken van een echt antwoord op bovenstaand punten betekent dat als er plannen van inwoners of ondernemers in de raad aan de orde komen, er opnieuw discussie zal zijn, omdat de Visie nu te weinig kader biedt voor het beoordelen van de plannen.

Dan de visie zelf. We zijn overwegend positief over de inhoud van de visie. Al hebben we op sommige onderdelen onze twijfels als het gaat om de uitvoering. Als voorbeeld: de plannen voor hoogwaardig lang parkeren. De wethouder heeft hierop in de commissie een toelichting gegeven, en trekt een scheidslijn met het toeristisch dagparkeren. De VVD vindt dat Domburg ook voor de dagtoerist goed bereikbaar moet blijven en de wandeling met kinderen, strandspullen etc. niet al té lang moet worden.
Ook vindt de VVD dat het parkeerterrein zoals dat nu aan de Roosjesweg ligt, goed werkt. Het voldoet in een grote behoefte en levert geld op. Dit zou dus zo kunnen blijven en kan een permanent parkeerterrein worden!

De VVD vindt het een gemiste kans, dat er in het geheel niet gekeken is of de plannen voor het Singelgebied aan herziening toe zijn. Sinds deze in de periode 2007-2009 werden vastgesteld is de markt volledig veranderd. De VVD vindt dat de invulling van de plannen opnieuw moet worden bekeken, en dat de uitvoering van de onderdelen moet worden losgekoppeld. Nu wacht alles op de verplaatsing van de supermarkt, die wel erg lang op zich laat wachten. We hopen dan ook van harte dat de planning zoals deze nu gesteld is in de visie, zal worden gehaald.

Domburg is een bijzondere badplaats. Zoals de ambitie stelt: een heilzame woonplaats en badplaats met allure. Dat er nog mogelijkheden zijn voor verbetering erkent de VVD en we zijn dan ook blij met de uitvoeringsagenda en de termijnen die hierin gesteld zijn. Wel zullen wij de onderdelen die terugkomen naar de raad telkens afzonderlijk beoordelen.

De VVD wenst het college en alle stakeholders succes met het vervolg.