VVD tegen parkeertarieven

De VVD is teleurgesteld in de parkeertarieven en de opstelling van het college en de coalitie partijen hierover.

De VVD denkt dat met de torenhoge tarieven de kip met de gouden eieren wordt geslacht. Dat de goede naam als gastvrije gemeente te grabbel wordt gegooid. Wij vrezen dat inwoners en ondernemers uiteindelijk de dupe zijn, en uiteindelijk de gemeente zelf waarschijnlijk ook!

Slechts 1,5 maand eerder stelden we het Parkeerbeleidsplan vast, dat onder stoom en kokend water was gemaakt. We kunnen dus wel concluderen dat ook het uitvoeringsplan met de nodige spoed tot stand is gekomen.

Bij de vorige bespreking mochten we een record aantal insprekers verwelkomen, en de participatie was dan ook niet goed doorlopen. Deze keer mochten organisaties wel aanschuiven, maar we hoorden duidelijke signalen, dat dit vooral was om te luisteren, niet om mee te praten over de uitvoering. Toch is er veel maatwerk ontstaan. Dit klinkt goed en volgt de wens van de raad, maar veel maatwerk leidt vooral tot veel bureaucratie, extra kosten, minder opbrengsten. En we vrezen dan -hoe gek het ook klinkt- ook: ontevreden inwoners.

We voeren betaald parkeren in voor de dagtoerist (de VVD kan daar mee leven), maar onze eigen inwoner die in een andere kern gaat winkelen, uit eten gaat of een dagje strand wil doen, moet ook betalen. En niet een paar euro of een laag dagtarief, nee, in het beste geval kost een dagje strand straks 10 euro, maar in de meeste gevallen 12 of 14 euro.

Dienen we daar onze inwoners mee? Nee we frustreren onze inwoners, met eerst een stevige belastingverhoging en vervolgens op jaarbasis honderden euro’s aan parkeerkosten. De VVD wil dat niet voor onze inwoners, en stelde daarom voor om een jaarkaart te introduceren voor de eigen inwoners. Elk huishouden een kaart voor een bepaald bedrag, zodat zij echt alleen lusten ondervinden van het nieuwe beleid, en niet nog meer lasten.

De andere fracties namen ons idee over, maar het bedrag voor deze jaarkaart is exorbitant. Een overdreven hoog bedrag van €150. En die kaart is dan ook alleen geldig op de goedkoopste terreinen. Veere heeft niet eens zo’n terrein en ook in Domburg lijkt de gedachte: u loopt maar. U gaat maar te voet met kleine kinderen, uw strandspullen, boodschapjes, cadeautjes, kleding enz. We hadden graag gezien dat de inwoner niet enorm extra zou hoeven betalen voor de invoering van betaald parkeren in Zoutelande en later de andere kustkernen. We hadden graag gezien dat ook de bezoeker met de kleinere beurs onze kust kon blijven bezoeken.

Maar nee. Het gaat om het geld, om de inkomsten die er binnen moeten komen. Niet alleen de dagtoerist moet bijdragen, nee iedereen moet geld in het laatje brengen om de risicovolle begroting dekkend te houden.

De VVD wilde het tij keren, en diende samen met de andere oppositiepartijen 3 amendementen in, om de verschillende tarieven, én de verlengde venstertijden (tot 21 uur) te verlagen. Helaas werden deze allemaal weggestemd. Ook die voor de jaarkaart. Waarom? Omdat deze kaart voor de Waterschapsterreinen vooral door inwoners van buiten de gemeente wordt gebruikt. Dat de reden hiervoor waarschijnlijk het veelal gratis parkeren aan de kust was, kregen we de coalitie niet aan het verstand gebracht.