ZeelandPas 2015

In 2014 zijn we gestart met de VeerePas, een handige kaart waarmee toeristen kunnen ontdekken wat Veere zoal te bieden heeft en waarmee ze bij allerlei attracties ook een korting kunnen krijgen. Een goed initiatief om ons toeristisch product een extra duwtje in de rug te geven.

De meeste gebruikers (87%) waren al tevreden met de pas, maar in de praktijk bleken er nog problemen bij de registratie van de pashouder, was de promotie nog niet voldoende en misten er ook nog wel wat belangrijke attracties in het aanbod. Bovendien lag er de wens om, in plaats van de verschillende passen in de Zeeuwse regio’s, te komen tot één pas in heel Zeeland.

In de raad van 12 februari lag daarom het voorstel om de huidige VeerePas om te vormen naar een ZeelandPas 2015. Een voorstel dat eigenlijk door alle partijen goed werd ontvangen. Want het doel is nog steeds hetzelfde: verbetering van ons toeristisch aanbod. Voor de VVD is het belangrijk dat de toeristische sector er achter staat en akkoord is gegaan met de inzet van 25.000 euro uit de pot van het Toeristisch Impuls. Een discussiepunt is of gratis openbaar vervoer op de nieuwe pas kan worden meegenomen. Op de Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Zeeuws-Vlaanderen wordt dat gerealiseerd, hetgeen de betreffende gemeentes een flinke extra bijdrage kost. Ook Veere zou graag zien dat openbaar vervoer onderdeel gaat uitmaken van de pas, maar is nog in onderhandeling hierover met de vervoerder. De kosten spelen hierbij een grote rol. De VVD stelde nog voor, als gratis busvervoer met de pas op Walcheren niet lukt, om te kijken naar de mogelijkheid van reizen tegen een gereduceerd tarief. Wethouder Molenaar gaf aan dat hij de raad duidelijkheid kan geven voor het eind van de maand maart.