VVD stemt tegen belastingverordeningen: lasten gaan onnodig omhoog!

Elk jaar is het sluitstuk van de laatste gemeenteraadsvergadering van het jaar de belasting verordening. Hierin wordt voornamelijk de hoogte van alle heffingen, leges en belastingen vastgesteld. Vaak zijn deze al bij de begroting aan de orde geweest.

Soms zijn er ook andere wijzigingen in opgenomen. Zo vonden we dit jaar een verandering in het aantal betaaltermijnen van de gemeentelijke belastingen. Als gevolg van de samenwerking met Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland wordt het aantal termijnen teruggeschroefd van twee naar één. Dit betekent dat de aanslag vanaf 2015 binnen 4 weken na dagtekening moet worden voldaan, waar deze termijn voorheen 3 maanden was. (De betaling middels automatische incasso in 10 termijnen blijft wel bestaan). Als VVD vinden we het niet klantvriendelijk dat de keuze onze inwoners en bedrijven wordt ontnomen.

Tijdens de behandeling van het collegeprogramma in april heeft de VVD sterk geageerd tegen de verhoging van de toeristenbelasting. Daarnaast hebben wij zowel bij de kadernota in juli, als bij de begrotingsbehandeling in november ons ongenoegen geuit over de meer dan forse verhoging (8%) van de bouwleges. Ook de extra verhoging voor rioolrecht (hoger dan de inflatiecorrectie) en de indexering voor afvalstoffenheffing en vinden we niet gerechtvaardigd. Deze heffingen dekken de kosten namelijk al voor 100% en voor de afvalstoffen is er een grote reserve. De verhoging -met de ruim aanwezige reserves- is dus niet nodig.

Bovenstaande verhogingen (en de parkeertarieven die hier ook onderdeel van waren (zie de bijdrage hieronder) waren voor de VVD onaanvaardbaar en we hebben dan ook tegen de belastingverordeningen gestemd.