Parkeerbeleid in Veere moeilijk verhaal: VVD stemt tegen wijziging

Parkeren in het stadje Veere is al jaren onderwerp van discussie bij de stadsraad, de ondernemersvereniging en in de gemeenteraad. Want we willen een autoluwe stad, voldoende parkeerruimte, de mogelijkheid om gratis te parkeren aan de rand van de stad en een redelijk tarief. En daarnaast wil het college voldoende parkeerinkomsten om alle voorzieningen – zoals het nieuwe parkeerverwijssysteem waartoe onlangs is besloten – te kunnen betalen. Het blijkt elke keer weer een puzzel met niet zo goed passende stukjes.

In de raad van 18 december werd het parkeerbeleid van 2014 geëvalueerd en deed het college een reeks van voorstellen om het parkeren in de gemeente verder te verbeteren. Met de meeste voostellen kon de VVD wel uit de voeten, elk jaar doen zich tenslotte weer nieuwe probleempjes voor die om een oplossing vragen. Maar de voorstellen m.b.t. het stadje Veere gingen voor ons echt te ver: p[ alle parkeerplaatsen langs het kanaal -dus ook het achterste gedeelte bij de sluizen dat nu gratis is- zal betaald parkeren gaan gelden en er moet een nieuw gratis parkeerterrein komen aan de Veerseweg. De VVD kon de logica van dit voorstel niet zien; terwijl in Veere al ruim voldoende parkeergelegenheid is, wil het college nog een nieuw parkeerterrein aanleggen, met alle kosten van dien. Waarom niet voorlopig de huidige situatie handhaven, eventueel met een kleine verhoging van het tarief langs het kanaal, en afwachten hoe het nieuwe parkeerverwijssysteem z’n werk gaat doen? Maar helaas, de coalitierijen sloten zich en het college mag z’n plannen uitvoeren. Alleen VVD en D66 stemden tegen, gezond verstand heeft kennelijk een liberale moeder.