Intensieve veehouderij Van Dam mag uitbreiden

Maatwerk voor de intensieve veehouderij-bedrijven: dat heeft de raad toegezegd bij de vaststelling van de Landbouwnota. De VVD vindt het ook voor de intensieve veehouderij belangrijk dat zij de mogelijkheid krijgen om hun bedrijf aan te passen aan de eisen van de tijd (bijvoorbeeld als het gaat om milieueisen). Zodat ze hun bedrijf kunnen optimaliseren en zodat er sprake is van een toekomstbestendig bedrijf. De VVD heeft zich in oktober tijdens een werkbezoek aan het bedrijf van de heer Van Dam nader laten informeren over de huidige werkwijze en over hoe er gewerkt zal gaan worden in de nieuwe stal.

Uit het raadsvoorstel blijkt dat het plan van de heer Van Dam voldoet aan alle eisen die gesteld worden (Landbouwnota, Bestemmingsplan buitengebied en de Provinciale verordening Ruimte). Zelfs meer dan dat, want:

- het welzijn voor de dieren wordt verbeterd

- de ammoniakemissie wordt verlaagd

- de geuremissie wordt fors verlaagd

- het bedrijf wordt goed landschappelijk ingepast

- en het wordt een zichtstal zodat iedereen kan zien hoe er gewerkt wordt.

Kortom er wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de verduurzaming van het bedrijf.
De VVD schaarde zich, evenals de fracties van D66, DTV, SGP/ChristenUnie en CDA, achter dit raadsvoorstel. Alleen de fractie van PvdA/Groenlinks stemde tegen.