Hoe kijkt de VVD aan tegen een burgerinitatief?

Een burgerinitiatief is een voorstel van een inwoner om een onderwerp op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen. In de raadsvergadering van november 2014 kwam een burgerinitiatief aan de orde waarin een groep inwoners uit Domburg aandacht vroeg voor de plannen voor het voormalige KPN-gebouw.

Het initiatief dat werd ingediend voldeed aan de vereisten die daarvoor gelden. Dat zijn de vereisten die in de Verordening burgerinitiatief Veere staan vermeld (ondertekend door tenminste 50 kiesgerechtigden, over een onderwerp dat behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad, over gemeentelijk beleid, geen klacht of bezwaar in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, in deze raadsperiode nog geen besluit over genomen).

De VVD is van mening dat het ongepast is om een burgerinitiatief, dat voldoet aan de voorwaarden van de verordening, niet in de raad in behandeling te nemen. De inhoudelijke bespreking vindt dan later plaats, op basis van een raadsvoorstel waarin de stand van zaken uiteengezet wordt.

In de raadsvergadering van 13 november was alleen aan de orde of het burgerinitiatief wel of niet in behandeling genomen zou worden. De meerderheid van de raad besloot om het niet in behandeling nemen, omdat zij van mening was dat het geen zin had om hier verder tijd aan te besteden, aangezien de uitkomst toch al vast stond, namelijk dat er niets zou veranderen aan het indertijd genomen besluit.

De VVD was het daar niet mee eens en heeft nadrukkelijk aangegeven dat we als raad een burgerinitiatief serieus dienen te nemen. Naar onze mening was daarbij niet aan de orde of partijen bij de inhoudelijke behandeling hun standpunt zouden herzien.

De VVD heeft zich daarom uitgesproken voor het in behandeling nemen, ook al hadden wij niet de intentie om de genomen besluiten over de bestemming van het KPN-gebouw te gaan herzien.