VVD kritisch over realiteitsgehalte plannen Grote Kerk Veere

In opdracht van het college heeft de heer Ernst Veen een rapport opgesteld over de mogelijkheden voor de invulling van de Grote Kerk in Veere. Met o.a. als doel het profiel van de stad Veere te versterken, de verblijfsduur in Veere te verlengen en seizoensverlenging. De VVD vindt dat de evenementen die voorgesteld worden goed zouden kunnen passen bij de Grote Kerk. Maar de verwachting dat deze speciale evenementen jaarlijks 60.000 bezoekers gaan trekken, vindt de VVD niet realistisch.

Het is de bedoeling dat de gemeente Veere 4 jaar lang € 55.000 per jaar bijdraagt en dat daarna de stichting op eigen benen kan staan. Dat betekent dat het belangrijk is dat het financiële plaatje een reëel beeld geeft.
Als het in eerste instantie de bedoeling is om de bezoekers die nu al naar Veere komen te verleiden om tegen betaling een evenement in de Grote Kerk te bezoeken dan zal er nog eens goed gekeken moeten worden wanneer welke activiteit plaatsvindt. Wij denken dat het reëler is om uit te gaan van 15.000 – 20.000 bezoekers per jaar.
Andere onzekerheden met betrekking tot het financiële plaatje:
- is de Provincie bereid om jaarlijks een subsidie van € 150.000 te verstrekken?
- is de Rijksgebouwendienst bereid om het gewenste onderhoud uit te voeren?

De Stichting Delta Cultureel heeft aangegeven dat zij er zeer aan hechten dat er een goede invulling komt voor de Grote Kerk. Zij vinden het van belang dat er afstemming en samenwerking komt tussen Schotse Huizen – Stadhuis – Grote Kerk zodat ook de Schotse Huizen op eigen benen kan staan.
Mede om die reden heeft de VVD ingestemd om verder te gaan met de plannen voor de Grote Kerk, onder voorwaarde dat er kritisch gekeken wordt welke activiteiten in welke periode worden gepland en er een meer reëlere en onderbouwde begroting komt.