Reactie VVD op coalitieprogramma: het kan ook anders!

Een nieuw collegeprogramma maakt nieuwsgierig. Zo ook nu, helaas .. de nieuwsgierigheid sloeg snel om in teleurstelling!
In de afgelopen vier jaar hebben de diverse fracties in de gemeenteraad van Veere in de regel goed met elkaar samengewerkt en met wisselende meerderheden zijn er veel besluiten genomen en is er veel gerealiseerd in de gemeente Veere. Coalitie en oppositie trokken meestal gezamenlijk op.
Het lijkt alsof het nieuwe college van SGP/ChristenUnie, CDA en PvdA/GroenLinks de komende vier jaar een andere koers wil varen. Want in het nu voorliggende coalitieprogramma hebben de collegepartijen de invulling van de bezuinigingen al volledig ingevuld. De niet-coalitiepartijen worden op deze manier volledig buitenspel gezet en in de oppositierol gedrukt. Waar we in het verleden als raad gezamenlijk zochten naar raadsbrede oplossingen voor het invullen van bezuinigingen zijn het nu 3 partijen die bepalen wat er de komende vier jaar gaat gebeuren.
Als oppositie mogen we er vanavond nog iets van zeggen, maar de zaak is blijkbaar al beklonken. Teleurstellend!

Zo is door het college besloten om de toeristenbelasting in 2015 met 10 cent te verhogen. Terwijl er in 2012 met de toeristische sector, na de nodige commotie over schending van eerdere afspraken, een duidelijke afspraak is gemaakt: verhogen met 5 cent op basis van de inflatie.
Wij betreuren deze houding want van enig overleg met de sector lijkt opnieuw geen sprake te zijn. We zijn op deze wijze een onbetrouwbare overheid richting een sector die we als gemeente hard nodig hebben. Zeer ongelukkig dus.
Het is bovendien wel erg gemakkelijk om op deze manier € 400.000 aan extra inkomsten in te boeken. Terwijl er andere mogelijkheden zijn om te bezuinigen, zoals:
• afboeken van het tekort Hof Domburg vanuit de bestemmingsreserves. Dit levert vanaf 2015 structureel € 275.000 op
• het budget voor de WMO structureel aframen met € 400.000 aangezien in de afgelopen jaren is gebleken dat er een overschot van € 400.000 - € 500.000 was op dit budget.

Het college geeft aan dat zij de lastendruk voor de inwoners zo laag mogelijk wil houden, maar … tegelijkertijd schrijft het college: als bovengenoemde maatregelen niet de noodzakelijke bezuinigingen opleveren wordt als sluitstuk incidentele belastingverhoging niet uitgesloten. Dit biedt dus weinig garantie aan de inwoners dat de tarieven niet extra verhoogd zullen worden.

Op een aantal andere punten van het coalitieprogramma willen wij nader ingaan:

Ruimtelijke ordening
Het college wil dat de raad de kaders van het ruimtelijk beleid scherper formuleert, zodat het college meer ruimte krijgt voor de uitvoering.
Kunt u met een voorbeeld aangeven wat u daarmee bedoelt?

Buitengebied
Uit hetgeen u schrijft bij strand en duingebied maken we op dat er openingen zijn om met voorstellen te komen voor nieuwe ontwikkelingen op het strand.

Zorg
We onderschrijven de uitgangspunten m.b.t. de zorg namelijk het uitvoeren van de decentralisaties binnen de budgetten die het Rijk daarvoor beschikbaar stelt. En zoals u ook stelt dat kan want: De zorg dient efficiënter georganiseerd te worden door meer samenwerking en minder bureaucratie.

Ook hetgeen bij Inkomen en participatie, namelijk: De gemeente stimuleert om aan het werk te gaan en geeft ondersteuning bij het zoeken naar een baan. En Ondersteuning van inwoners die niet in staat zijn een eigen inkomen te verwerven is een taak van de gemeente.
kunnen we onderschrijven, want het lijkt bijna letterlijk overgenomen uit het verkiezingsprogramma van de VVD.

M.b.t. Orionis merken wij op dat niet alleen de doorontwikkeling tot een leerwerkbedrijf nog verder gestalte moet krijgen maar dat er ook nog veel verbeterd zal moeten worden aan de dienstverlening.

Economische zaken
U constateert: De landbouwsector staat niet stil. En Een vitale agrarische sector is van groot belang. We gaan er vanuit dat dat ook betekent dat agrarische ondernemers die hun bedrijf aan willen passen aan de eisen van deze tijd, door de gemeente adequaat en voortvarend geholpen worden bij het realiseren van hun plannen.

Het college heeft het voornemen om daar waar mogelijk bedrijfsverzamelgebouwen dichtbij de kernen te realiseren. Hoe gaat u dat doen?
Voor het herstructureren van bedrijventerreinen reserveert u een budget van € 40.000 per jaar. Wat denkt u hier concreet mee te kunnen realiseren?

Het college neemt zich voor om de digitale infrastructuur te verbeteren. Dat is een loffelijk streven. Maar ook hier de vraag: hoe gaat u dat aan pakken, wat mag dat kosten en hoe gaat u dat dekken?

De VVD vindt het teleurstellend dat u niet tegemoet wilt komen aan de wensen van de ondernemers uit Vrouwenpolder, Oostkapelle en Koudekerke-Dishoek voor verruiming van de mogelijkheden voor de openstelling van de winkels op zondag: zij kunnen nu alleen gebruik maken van de 12-dagen-regeling. De VVD zou graag zien dat u alle ondernemers de mogelijkheid biedt om zelf te bepalen of zij op zondag wel of niet open zijn.

De functie van de ondernemersmanager wilt u ook na 2015 continueren. Als voorwaarde stelt u dat het bedrijfsleven een substantiële bijdrage moet leveren, maar de mogelijkheid om dat via een ondernemersfonds (waaraan alle ondernemers bijdragen) te regelen, keurt u tegelijkertijd af. Wat verstaat u onder een substantiële bijdrage en hoe denkt u dat het bedrijfsleven dat dan in moet vullen? Gezien het belang voor de gemeente verwachten we dat ook de gemeente een substantiële bijdrage levert.

Recreatie en toerisme
Recreatie-ondernemers met plannen voor kwaliteitsverbetering of innovatie vinden bij de gemeente een gewillig oor, zo geeft u aan. We gaan er van uit dat u daarmee ook bedoelt dat de gemeentelijke organisatie ervoor zorgt dat deze ondernemers vlot het vergunningentraject kunnen doorlopen.

Parkeren
Het is een goede zaak dat het principe dat betaald parkeren alleen bedoeld is ter regulering en niet om de kas van de gemeente te spekken, gehandhaafd blijft.
U raamt een extra opbrengst aan parkeerinkomsten van € 150.000. Hoe wilt u dat realiseren aangezien in de afgelopen jaren de geraamde meeropbrengsten niet werden gehaald.

Samenwerking met andere gemeenten
Bij samenwerking is de inzet Zeeuws breed als dat kan zo schrijft u. Dat verbaast ons want bij de eerste de beste mogelijkheid die zich dit jaar voordeed, namelijk de samenwerking belastingen koos u niet voor Zeeuwse samenwerking!

Financiën
Het college stelt voor om de afzonderlijke reserves over te hevelen naar de algemene reserve. We verwachten dat u hierover met een apart voorstel naar de raad komt, zodat wij kunnen beoordelen welke reserves wel en welke niet opgeheven kunnen worden.

Door verhoging van de tarieven voor leges en grafrechten wordt een meerinkomst geraamd van € 100.000. In 2012 zijn de leges al fors verhoogd om tot kostendekkende tarieven te komen; doelstelling was dat dit in 2015 moest leiden tot een meeropbrengst van € 50.000.
De opbrengst aan grafrechten was in 2013 € 45.000 lager dan begroot. Hoe denkt u dan een meeropbrengst van € 100.000 te realiseren?

Onze conclusie
Het nieuwe coalitieprogramma van de SGP/CU, CDA en PvdA/GL is een tamelijk nietszeggend stuk geworden. Het is inderdaad vooral het voortzetten van bestaand beleid en de verwachte financiële tegenwind wordt “opgevangen” door enerzijds de toeristische sector verder uit te melken via een verhoging van de toeristenbelasting en anderzijds intern te bezuinigen op personeel en boekhoudkundig wat te schuiven.
Verhoging van de toeristenbelasting, waarbij eerdere afspraken worden geschonden, vinden we echt een zeer fout signaal naar een sector die we als gemeente juist zouden moeten koesteren i.p.v. koeioneren.
En de ingezette reductie op personeel komt praktisch neer op een reductie van meer dan 10 fte. Deze is echter op geen enkele manier onderbouwd (door bijvoorbeeld het wijzigen of afstoten van taken). Onzorgvuldig is op dit punt nog een zwakke kwalificatie.
Maar nog wel het ergste is, dat uit het nieuwe coalitieprogramma totaal geen enkele visie blijkt. Geen verhaal dus waar je met elkaar de schouders onder kunt zetten, waarmee de gemeente Veere zich in deze economisch lastige tijd zou kunnen onderscheiden. Er staat twee keer (in de inleiding en onder economie) dat het zorgtoerisme gestimuleerd moet worden, maar welk plan ligt daar onder? Geen enkele aanwijzing dat hierover is nagedacht.

Het kan in de ogen van de VVD dus ook anders. We hebben niet alleen kritiek. We onderkennen allemaal dat werk en het vasthouden c.q. aantrekken van jonge mensen cruciaal is voor onze lokale economie en leefbaarheid. We willen onze basisscholen openhouden, we willen huisvesting voor jonge mensen realiseren die hun inkopen doen bij onze lokale supermarkten etc. etc. Mooie volzinnen die volgens de VVD ook echt te realiseren zijn. Maar dat vergt dan wel een andere manier van denken, groter, innovatiever, spannender, in ieder geval heel anders dan wat we in het coalitieprogramma hebben kunnen lezen.

Als VVD zijn we vanzelfsprekend altijd bereid om – vanuit nieuwe kaders – met de coalitie mee te denken om nieuwe ideeën te realiseren. Als die handschoen niet wordt opgepakt blijft ons niets anders over dan scherp oppositie te voeren en te bezien of we de komende jaren het tij nog wat kunnen keren.