College wil overschot 2013 niet gebruiken voor gedeeltelijke aflossing Tekort Hof Domburg

In de raadsvergadering van 24 april 2014 werd het Jaarverslag en de Jaarrekening 2013 vastgesteld. De VVD had in de commissievergadering voorgesteld om het positief resultaat over 2013 van € 675.000 te gebruiken voor het gedeeltelijk aflossen van het tekort Hof Domburg. Het tekort Hof Domburg is een negatieve reserve van € 3,1 miljoen, waar nog tot 2023 op afgelost moet worden. Dit belast de begroting jaarlijks met € 275.000 oplopend tot € 400.000 in 2023. Het college wilde het voorstel van de VVD niet overnemen.
Daarom heeft de VVD samen met DTV en D66 een amendement ingediend, met het voorstel om het overschot van € 675.000 af te lossen op het tekort Hof Domburg in plaats van toe te voegen aan de algemene reserve.
Met de volgende motivering:
1. een lager tekort Hof Domburg leidt in 2014 direct tot een structureel voordeel van ca. € 62.000 per jaar (Dit voordeel loopt op met 5% per jaar).
2. het tekort Hof Domburg wordt meegerekend bij het bepalen van de werkelijke algemene reserve. Een lager tekort Hof Domburg leidt ook tot een hogere algemene reserve. Dit blijkt ook uit de rapportage van de accountant; hij telt algemene reserve en tekort Hof Domburg bij elkaar op.
3. de algemene reserve in 2013 is al toegenomen met € 1,8 miljoen o.a. door het overschot van € 567.000 bij de 3e bestuursrapportage.

Omdat VVD, DTV en D66 het belangrijk vinden dat het volledige tekort Hof Domburg zo spoedig mogelijk wordt afgelost, hebben we ook een motie ingediend met de opdracht aan het college om bij de Kadernota 2014/Voorjaarsnota met een voorstel te komen voor opschonen van de bestemmingsreserves en een deel daarvan te gebruiken voor het volledig aflossen van het tekort Hof Domburg. Dat leidt tot een besparing van ca. € 300.000. Het college heeft toegezegd dat ze dit gaan bekijken en bij de Begroting 2015 met een voorstel zullen komen.

Het amendement en de motie werden niet gesteund door de coalitie-partijen SGP/Christen-Unie, CDA en PvdA/Groenlinks. Daardoor werden het amendement en de motie, met 7 stemmen voor en 12 stemmen tegen, verworpen.