Vragen over collegebesluit inzake samenwerking belastingen

In de raadsvergadering van 6 februari heeft het college de raad gevraagd een advies uit te brengen m.b.t. samenwerking belastingen. De meerderheid van de raad heeft geadviseerd te kiezen voor samenwerking met Sabewa. Vorige week werden wij geïnformeerd dat het college, ondanks het advies van de raad, heeft besloten om te kiezen voor samenwerking met Middelburg-Vlissingen-Schouwen-Duiveland, onder voorwaarde dat op termijn samenwerking op Zeeuwse schaal wordt gerealiseerd.

De fracties van VVD en D66 zijn zeer verbaasd en teleurgesteld over dit besluit. Zij hebben aan het college de volgende vragen:

1. Welk doel had u voor ogen toen u de raad om advies vroeg?

2. Waarom hebt u het advies van de raad niet overgenomen?

3. Welke rol heeft het advies van de raad gehad bij uw overwegingen?

4. Is Sabewa op de hoogte gebracht van het besluit om te gaan samenwerken met M-V-SD? Zo ja, welke reden heeft u gegeven om niet voor Sabewa te kiezen?

5. Wat bedoelt u met “op termijn moet samenwerking op Zeeuwse schaal gerealiseerd worden”?

6. Aan welke termijn denkt u dan? Welk traject hebt u hierbij voor ogen?

7. Welke investeringen c.q. kosten zijn er gemoeid met aansluiting bij Middelburg-Vlissingen-Schouwen-Duiveland?

8. Vanuit welke budgetten gaat u deze aansluitkosten betalen?

9. Wat betekent uw keuze voor de kwaliteit van dienstverlening?

10. Wat is uw uitgangspunt t.a.v. de kwaliteit van de dienstverlening bij verdere nieuwe vormen van samenwerking?