Vragen over cijfers inbraken

Afgelopen weekend presenteerde RTL de resultaten van de door hen bekeken cijfers die de politie publiceert op haar site. De cijfers werden bekeken op 30-10-2013 en op 30-01-2014. De onderzochte periode loopt daarom van 30-07 tot en met 29 januari.
De gepresenteerde cijfers per Veerse kern betreffen alleen ‘geslaagde’ inbraken. De pogingen tot inbraak worden hierin niet meegenomen.
Hoewel een aantal kernen zeer positief scoort, ligt het totaal aantal inbraken in onze gemeente nog steeds erg hoog, en met name Biggekerke laat een zeer hoog percentage zien, zeker gezien het landelijk gemiddelde.

De VVD heeft daarom de volgende vragen:

- Is het college op de hoogte van de cijfers per kern?
- Hoeveel van bovenstaande inbraken zijn opgelost?
- Wat is de reden dat Biggekerke een excessief aantal inbraken kent?
- Zijn inbraken een speerpunt in het overleg met de politie?
- Welke afspraken zijn hieromtrent gemaakt met de politie?
- Wat wordt er gedaan om inbraken in onze gemeente te voorkomen?
- Wat doet de gemeente in dit dossier?

Het college gaf aan op de hoogte te zijn van de cijfers en dat veel van de inbraken gebeuren op vakantieparken. Zo ook in het geval van Biggekerke. Dit onderwerp heeft prioriteit bij zowel de gemeente als de politie. Er zijn bijvoorbeeld folders voor vakantieparken en men verstrekt info op vergaderingen van verenigingen van eigenaren. Na de beantwoording van het college gaf de poloitie in een presentatie aan dat -helaas- slechts een klein deel van de inbraken wordt opgelost. Hij riep daarom alle inwoners op om de politie te informeren wanneer zij iets verdachts zien.