VVD adviseert Sabewa voor samenwerking belastingen

De gemeente is al een paar jaar bezig om te bekijken of er voor de belastingen samengewerkt kan worden met andere gemeenten. In de raadsvergadering van 6 februari 2014 werden de mogelijkheden besproken. Er was een vergelijking opgesteld tussen samenwerking met Middelburg-Vlissingen-Schouwen-Duiveland en samenwerken met de Sabewa. Sabewa wordt nu gevormd door 8 Zeeuwse gemeenten en het Waterschap. De VVD heeft geadviseerd om te kiezen voor Sabewa.

De volgende overwegingen speelden daarbij een rol:

• Voor puur administratieve taken ligt in de toekomst vanuit oogpunt van bedrijfsvoering i.v.m. schaalgrootte een Zeeuwse samenwerking meer voor de hand dan alleen een Walcherse.
  • Qua besparingen zijn de beide mogelijkheden voor samenwerking vergelijkbaar.
  • Als we kijken naar de klantgerichtheid heeft de samenwerking met Sabewa meer voordelen. Voor onze inwoners en ondernemers is één aanslag een groot voordeel, en ook vanuit de Veerse visie op dienstverlening -“altijd dichtbij”- zien we dat Sabewa een groot voordeel heeft.
  • De ICT sluit aan op de onze, en inwoners van Veere kunnen in hun eigen digitale loket alle informatie in één oogopslag zien. Aansluiten op de ICT van Middelburg-Vlissingen zou kunnen leiden tot zeer hoge kosten.
  • Tenslotte kent Sabewa kleinere (overgangs)risico’s.
  • De VVD denkt dat het aansluiten bij de Zeeuws-brede samenwerking meer voordelen biedt, met name op het gebied van klantgerichtheid. De meerderheid van de raad adviseerde het college om te kiezen voor samenwerking met Sabewa.