Algemene beschouwing VVD Veere

Voorzitter, collega-raadsleden, college, dames en heren,

De eerste programmabegroting van dit college,  waarin de hoofdlijnen van het financieel perspectief 2023-2026 terugkomen; welke uitgaven zijn daar voor nodig en zijn er  voldoende inkomsten te verwachten?

Veere is een gemeente waar het goed leven, wonen en werken is. We zijn blij met de zelfstandigheid van Veere en willen dat graag zo houden. Daarvoor zijn o.a. van belang een goed bestuur, een toekomstbestendige ambtelijke organisatie en een gezonde financiële positie.

Versterken ambtelijke organisatie

Ten aanzien van de personele kosten staat er veel op stapel voor 2023.

Meer en meer werd er kennis ingehuurd. Het is van belang dat er gezorgd wordt voor een evenwichtige verhouding tussen inhuur en vaste formatie en dat er een goede afstemming is tussen vaste en tijdelijk medewerkers. Veel personele budgetten hebben te maken met het versterken van de  organisatie en de kwaliteit daarvan. Wij denken dat dit noodzakelijk is.

Verbetering van de dienstverlening

De VVD verwacht in alle geledingen van de gemeentelijke organisatie dat zij klantvriendelijk en dienstverlenend is, en open, transparant en integer opereert. Steeds vanuit het oogpunt dat de overheid er is voor de inwoners !

Een gezond en financieel beleid

Het college presenteert ons een sluitende meerjarenraming, zelfs voor het ravijnjaar 2026.

We hebben de afgelopen jaren ervaren dat veel gebeurtenissen niet te voorzien zijn, en de VVD hecht dan ook aan een ruime algemene reserve. Dit maakt dat je als gemeente wendbaar bij onverwachte ontwikkelingen en zorgt dat je tegen een stootje kunt. Wij hebben dan ook geen moeite met het inzetten  van de algemene reserve wanneer dat nodig blijkt. Daar voor is die bedoeld. Dat liever dan het vormen van allerlei reserves; minder overzichtelijk, minder wendbaar en eigenlijk niet nodig want we hebben een algemene reserve.

Urgentie voor wonen

Onze fractie is blij dat het college voortvarend aan de slag is op het woondossier. En het is goed dat er nu een woonvisie ligt; nodig voor afspraken in de regio en met Zeeuwland. Maar graag houden we het college scherp: doen we nu genoeg voor onze eigen inwoners?  Past deze visie bij ons DNA? Het staat verwoord in de visie:  huren wordt door Veerse inwoners gezien als water naar de zee dragen, en kopen is het doel. Op zich prima om de nieuwbouwproductie van sociale koop en  huur  op te voeren en te versnellen, maar als we ook onze bestaande woningvoorraad willen verduurzamen en de vitaliteit en leefbaarheid willen versterken moeten we juist ook bouwen voor de grote groep  eigen inwoners van 50+. Dat betekend levensloopbestendig in betaalbare koop en zeker ook in het segment daarboven. Nodig om de beoogde doorstroming tot stand te brengen.

Wij roepen het college op om initiatieven op waarde te schatten, en faciliterend grondbeleid toe te passen.

Jammer dat het  toeristische infopunt in Zoutelande nog niet is ingevuld.  College, doe een uiterste poging. Er is in december 2021 vanuit de raad meegeven dat in aanloop naar het nieuwe systeem ambtelijke inzet en bijstand erbij horen. Pas dit toe, zodat daarna Zoutelande ook zelf verder kan in het huidige subsidiesysteem.

Tot slot

Dank aan het college en de ambtenaren voor deze  begroting en natuurlijk ook voor de technische toelichting. Het wordt gewaardeerd.

Onze fractie kan instemmen met de programma- en financiële begroting  voor 2023.

De € 500.000,- komt op deze wijze  ten goede  aan onze inwoners, draagt bij aan cultuur en klimaatadaptatie. En ook de  € 600.000,- om de minima te ondersteunen bij verduurzaming is wat onze fractie betreft goed besteed.