1e begrotingswijziging 2023 GGD Zeeland

Nog voordat 2023 is begonnen heeft de GGD Zeeland een forse begrotingswijziging, er wordt veel extra geld gevraagd van alle Zeeuwse gemeenten, die allemaal deelnemer zijn van deze gemeenschappelijke regeling.

Ook hebben wij Zeeuwen de afgelopen tijd veel gevraagd van de GGD. Daarom is er behoefte aan een sterke GGD. Een solide, toekomstbestendige organisatie die ook in staat is om de groeiende zorgvraag te beantwoorden en dit ook efficiënt te  kunnen doen. We hebben de afgelopen jaren steeds vaker gezien dat de GGD moeite heeft om te voldoen aan de (rapportage) verwachtingen. Ook heeft de organisatie een duidelijke “noodkreet” laten horen aan alle gemeenteraden.

Er wordt niet alleen gevraagd om budget voor echte “zorg”, maar vooral ook voor overhead en interne organisatie. Dit is natuurlijk niet de meest favoriete besteding van extra geld. Maar de VVD fractie is overtuigd door de GGD dat deze investering noodzakelijk is om de organisatie weer goed op poten te zetten, en daarmee de Zeeuwse GGD zorg voor de toekomst te garanderen.

Natuurlijk is er ook aan onze wethouder Bert Tuk, vanuit zijn functie heeft hij zitting in het Algemeen Bestuur van de GGD, gevraagd en door hem toegezegd op korte(re) termijn te evalueren en te sturen op doelmatige uitgave. Dit is als aanvullende voorwaarde gesteld voor deze toezegging voor extra budget.