GVVP en Wegenbeheerplan

Het wegenbeheerplan was na de kritische evaluatie van de VVD fractie door de wethouder teruggetrokken. Ons commentaar was dat het functioneel beheer van de wegen ontbrak in het stuk. Wanneer een weg technisch nog in orde is, kan hij functioneel niet meer voldoen. Vrij vertaalt: de straatstenen zijn prima in orde maar de veiligheid is onvoldoende. Hierop is besloten om het functioneel beheer van de wegen over te hevelen naar het GVVP. Wat de VVD betreft een prima keuze. Wij zien in de korte termijn oplossingen de grootste bijdrage om het leven van onze inwoners, waar het verkeersoverlast betreft, mogelijk aangenamer te maken. De maatregelen hebben we als gemeente zelf in de hand. We zijn hiervoor niet afhankelijk van andere overheden en de burgers kunnen door participatie direct grote invloed op dit proces uitoefenen. De "korte termijn werkgroepen" zijn al opgestart en daar komen positieve geluiden uit. Maar ook wijkschouwen met bijvoorbeeld de Dorps- en Stadsraden kun hier heel nuttig aan bijdragen. Vanuit het GVVP heeft de wethouder twee toezeggingen gedaan die voor ons hoopgevend zijn in het verkeersdossier: Er komt binnen een aantal weken een raadsmemo om ons te informeren over de status en voortgang van de korte termijn participatie en voor het einde van het jaar ligt er een procesbeschrijving van het lange termijn project. Natuurlijk duurt voor onze inwoners alles te lang, maar deze documenten zouden moeten laten zien dat er hard aan gewerkt wordt.