Beschouwingen Kadernota 2016: Onze kracht schuilt in de hardwerkende en ondernemende Nederlanders

Uit de Kadernota 2015 blijkt dat de gemeente Veere een gezonde financiële positie heeft. Dankzij een behoedzaam financieel beleid, maar ook doordat, ook in tijden van crisis, het toerisme een stevig fundament is voor de economie van Veere. Want, zoals het ook staat aangegeven in de nota: de toeristenstroom brengt voortdurend extra geld binnen, en de € 4,4 miljoen toeristenbelasting is daar het meest concrete onderdeel van.
Deze stabiele inkomstenbron geeft de gemeente de mogelijkheid om te blijven investeren.

De VVD wil op een aantal onderwerpen van de Kadernota nader ingaan:

* Voor de uitwerking van de Visie Domburg wil het college dat de raad nu al instemt met een uitvoeringsbudget van € 700.000, wat gedekt zou moeten worden uit de algemene reserve. De VVD wil hierover (zoals al aangegeven bij de behandeling van de Visie Domburg) pas een besluit nemen als er een concreet uitvoeringsplan is en er meer duidelijkheid is over subsidies en bijdragen van derden. Er zou namelijk ook gekeken worden naar financiering via een BIZ-fonds. En als het gaat om de openbare ruimte kan een deel wellicht ook betaald worden uit reguliere budgetten.

* Het project Singelgebied stagneert omdat er nog steeds geen definitieve afspraken zijn gemaakt over de supermarkt. De VVD roept het college op een herzien plan Singelgebied op te stellen waarbij de diverse deelplannen losgekoppeld worden zodat gewenste ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de verplaatsing van bedrijven van de Nijverheidsweg naar Oosterloo, eindelijk in gang gezet kunnen worden.
Ook willen we van het college weten of het planologisch is geregeld dat het voormalige Rabobankterrein ook na 2015 als parkeerterrein gebruikt kan worden. Aangezien in 2010 e.e.a. is geregeld via een tijdelijke planologische afwijking met een maximale termijn van 5 jaar.

* Voor de projecten Ecoferium en Ecomobiliteit is voor de komende 3 jaar in totaal € 600.000 opgenomen. De projectaanmelding voor subsidie voor Ecomobiliteit is onlangs afgewezen. De VVD is van mening dat als er geen Europese subsidie beschikbaar komt voor de projecten dat we de projecten moeten heroverwegen.

* Sinds de memo van februari 2015 hebben we niets meer gehoord over de plannen voor de verdere invulling van de Grote Kerk in Veere. Wat is nu het uitgangspunt voor 2016? Ook willen we weten of er al een aanvraag is ingediend voor het verplaatsen van de vleermuizenkolonie. Aangezien dit enkele jaren kost is het zaak daar niet mee te wachten. Want een Grote Kerk zonder vleermuizen zal toch een belangrijke voorwaarde zijn bij het ontwikkelen van nieuwe activiteiten.

* De VVD is niet tevreden met de wijze waarop er gewerkt wordt aan een nieuw accommodatiebeleid. Of beter gezegd waarop er niet gewerkt is aan een nieuw accommodatiebeleid. Er lag al een taakstelling van € 40.000 voor de periode 2013–2016, en voor de periode 2015-2019 is dat vermeerderd met € 150.000. Tot nog toe is er nagenoeg niets gebeurd om te komen tot invulling van deze taakstelling. Er wordt nu via de ingekomen stukken een notitie aangeboden. De VVD vindt dat er voor de eerstvolgende raad na de zomer een startnota c.q. kadernota moet komen. Bezuinigen op accommodaties kan niet van de één op de andere dag. Dus is het zaak om nu op korte termijn een visie op te stellen waarin helder uiteengezet wordt wat het streefbeeld is voor 2025. Per kern zal er een analyse gemaakt moeten worden: wat is er, hoe is het gebruik, welke ontwikkelingen zijn er in de betreffende kern en welke faciliteiten bieden derden in de betreffende kern. Uitgangspunt voor de VVD is dat de voorzieningen evenwichtig over de kernen verdeeld worden.
We willen eerst een visie en pas daarna budgetten vaststellen voor nieuwe investeringen voor de bestaande accommodaties.

* M.b.t. de decentralisaties zijn er op dit moment nog weinig concrete ervarings- en financiële gegevens beschikbaar. Er blijft onzekerheid over de financiën, o.a. m.b.t. de jeugdzorg. Er ligt voor 2016 een nieuwe taakstelling en binnen Zeeland wordt nog bekeken of en hoe men om wil gaan met solidariteit.
Wij verwachten dat ook 2016 nog een leerjaar zal zijn om de processen verder te optimaliseren. We vinden het een goede zaak dat er extra aandacht komt voor ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

* Met betrekking tot Orionis zijn en blijven er zorgen. Het lijkt alsof de organisatie nu op orde is. Wat de VVD betreft ligt de prioriteit bij het begeleiden van uitkeringsgerechtigden naar werk. We hebben echter de indruk dat er met name op het Programma Werk bij Orionis nog veel verbeteringen mogelijk zijn.
Orionis heeft het afgelopen jaar ingezet op meer samenwerking met het bedrijfsleven. De VVD zou graag zien dat het college inventariseert hoe nu de ervaringen van de Veerse ondernemers zijn met Orionis: zijn zij bekend met activiteiten van Orionis en hoe tevreden zijn zij over de dienstverlening?

* Vanaf 2016 wordt de gemeente verplicht om op een milieuvriendelijke manier onkruid te bestrijden. Het college schrijft: Het straatbeeld zal groener worden. De inwoners zullen hier aan moeten wennen.
De VVD vindt dat we niet zomaar moeten accepteren dat de straten dan maar wat groener worden. De openbare ruimte is ons visitekaartje. Veel onkruid geeft een onverzorgd beeld en leidt ook eerder tot meer troep op straat. De VVD vindt dat het streven moet zijn dat onze straten netjes en schoon zijn. We kunnen daarbij ook een beroep doen op onze inwoners om hier aan mee te helpen. Dat betekent wel dat de gemeente daar actief en direct met de inwoners over moet communiceren.

* Voor de uitvoering van het beheerplan Openbare verlichting wordt meer budget gevraagd voor vervanging en verplaatsing lichtmasten. In het belang van de veiligheid van scholieren willen we vragen om nog eens kritisch te bekijken of de verlichting op de fietsroutes naar de scholen verbeterd kan worden. Wellicht kan de jeugdraad een rol spelen bij het inventariseren van knelpunten.

* Belastingen
We zijn blij dat het college het voorstel van de VVD om de afvalstoffenheffing in 2016 niet te verhogen heeft opgevolgd.
De OZB stijgt met 1%; gezien de goede financiële perspectieven voor Veere was het natuurlijk nog mooier geweest om de inwoners te compenseren voor de extra stijgingen in de afgelopen jaren en de OZB dit jaar eens helemaal niet te verhogen.
Het is een goede zaak dat de toeristenbelasting, na de extra verhoging dit jaar van € 1,10 naar € 1,20, in 2016 gelijk blijft. Het college wil de controles gaan intensiveren. Wat de VVD betreft moet de gemeente ook zelf aan de slag om meer gegevens te verzamelen over het aantal bedden en het aantal overnachtingen. Als de gemeente beschikt over betrouwbare cijfers, is dat ook een betere basis voor de controles.
Ook het forfaitair tarief zou weer eens opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden, aangezien een toetsing van het forfaitaire tarief voor het laatst in 2008 heeft plaatsgevonden.

Tot slot: Nederland is weer optimistisch over de toekomst. De economie groeit weer, de woningmarkt trekt aan, het aantal werklozen neemt af en er is uitzicht op lastenverlichting.
De overheid kan de economie niet harder laten groeien, maar zij kan er wel voor zorgen dat de omstandigheden goed zijn. Het is aan ons om iedereen met een goed idee, en een ondernemende geest de ruimte te geven. Want onze kracht schuilt in de hardwerkende en ondernemende Nederlanders.
Daarom gaan we ons inzetten om ook in 2016 in Veere weer veel plannen tot uitvoer te brengen, samen met onze inwoners en ondernemers.