Beschouwingen VVD: het gaat goed in Veere, maar laat zien wat de raad doet

De Programmabegroting 2016 biedt t.o.v. de Kadernota 2015 weinig nieuws. Zoals toen ook al geconstateerd, bevindt de gemeente Veere zich in de gelukkige omstandigheid dat de gemeente er financieel goed voorstaat. We zien het als het resultaat van een verantwoord financieel beleid, tijdig starten met bezuinigen en blijven investeren en ook dankzij een constructieve samenwerking tussen college en raad op dit punt.

Na de septembercirculaire is het financiële beeld voor de komende jaren nog rooskleuriger geworden gezien de positieve saldi voor de jaren 2017-2019.

Waarbij dan wel de kanttekening past dat de invoering van de vennootschapsbelasting voor Veere tot een forse kostenpost kan leiden waardoor de positieve saldi gelijk verdampen.

Met betrekking tot de programma’s het volgende:

Omgevingswet: in 2018 wordt de nieuwe Omgevingswet ingevoerd. Centrale doelstelling van de wet is minder regels, meer ruimte voor lokaal maatwerk en een groter vertrouwen tussen overheden, bewoners en ondernemers. Van de Nee, tenzij-benadering gaan we naar Ja, mits.

Er gaat veel veranderen; ook met betrekking tot de rol en taken van de raad en het college. Het vergt dan ook een gedegen voorbereiding om te komen tot een Omgevingsvisie en Omgevingsplan. In de begroting zijn nu geen actiepunten opgenomen m.b.t. de Omgevingswet. De VVD stelt daarom voor om in 2016 een aantal bijeenkomsten in te plannen voor de raad waarin we al aan de slag gaan met de nieuwe Omgevingswet.

Wonen en grondzaken: bij het thema Grondzaken staat als maatregel 1: Aanbieden van voldoende bouwkavels. We constateren dat de bouwkavels in Zoutelande en Oostkapelle al bijna allemaal uitgegeven zijn.

In maart 2016 komt er een nieuwe Nota grondbeleid. Wat betreft de VVD moet hierin ook duidelijk aangegeven worden wat er in de komende jaren concreet beschikbaar is aan uitbreiding- en inbreidingslocaties. We willen het aantal inwoners op peil houden, dat betekent ook dat er mogelijkheden moeten zijn voor diegenen die een nieuwe woning willen bouwen. Ook zou bekeken moeten worden of er mogelijkheden zijn om grond beschikbaar te stellen voor huurwoningen in de vrije sector, gezien de nieuwe regelgeving rondom huren en hypotheken.

In de raad van oktober hebben we uitvoerig gediscussieerd over de Structuurvisie Cultuurhistorie. In 2016 wordt nader bekeken welke gebouwen en boerderijen de status cultureel erfgoed krijgen, alvorens dit opgenomen wordt in het bestemmingsplan.

De VVD vindt het belangrijk dat we de eigenaren van cultureel erfgoed ook een geldelijk steuntje in de rug geven bij de instandhouding van hun cultureel erfgoed. We dienen daarom samen met de SGP/ChristenUnie een motie in waarbij we voorstellen om per jaar hier € 25.000 voor beschikbaar te stellen.

We denken hierbij aan een regeling zoals indertijd gold voor de landbouwschuren.

(Motie)

Voor 2016 staat, als uitwerking van de Visie Domburg, de herontwikkeling van het Nehalenniagebied en het verbeteren van de Boulevard op de planning. Hiervoor wordt in de periode 2016 – 2019 in totaal € 700.000 geraamd. De VVD wil dit bedrag pas beschikbaar stellen als er een concreet uitvoeringsplan is en er meer duidelijkheid is over subsidies en bijdragen van derden. We horen ook graag van het college wat de stand van zaken is met betrekking tot het BIZ-fonds. Ook is niet duidelijk wanneer de plannen voor het Nehalenniagebied en de boulevard geagendeerd worden voor de raad.

De verwachting is dat er in 2016 verder gewerkt kan worden aan de uitvoering van de plannen voor het Singelgebied. We zouden daarom graag zien dat er in het 1e kwartaal van 2016 een geactualiseerd plan Singelgebied naar de raad komt. Het oorspronkelijke plan is opgesteld in 2007 en zal dus aangepast moeten worden op basis van de huidige ontwikkelingen ten aanzien van o.a. woningbouw.

Grote Kerk Veere: De VVD vindt het niet juist dat het college in de begroting vermeldt dat het plan van XPEX/Ernst Veen leidend is bij de invulling van de Grote Kerk. Er heeft namelijk nog geen besluitvorming over dit plan plaatsgevonden. De VVD stelt voor om de plannen voor de Grote Kerk gelijktijdig met het marketing- en promotieplan voor de stad Veere te behandelen, aangezien beide een nauwe relatie met elkaar hebben.

M.b.t. de decentralisaties constateren we dat Porthos geen gemakkelijke start heeft gemaakt in 2015. De prognoses t.a.v. het aantal hulpvragen via email en telefoon waren vele malen hoger dan verwacht. Er bereiken ons signalen dat de klantbeantwoording nog regelmatig onbevredigend is. Periodiek klanttevredenheidsonderzoek kan hier meer inzicht in geven, want we willen hier als raad een goed beeld van hebben en houden.

Bij de doorontwikkeling van Porthos is het ook belangrijk om te onderzoeken welke vragen er nu bij Porthos terecht komen en op welke wijze het aantal vragen beperkt zou kunnen worden. Eén van de actiepunten zou kunnen zijn om prioriteit te geven aan het inrichten van een klantgerichte website.

M.b.t. Veiligheid is één van de doelstellingen Actieve sturing op de Veiligheidsregio Zeeland. Dat vindt ook de VVD een belangrijk actiepunt. Bij de maatregelen wordt nu alleen melding gemaakt van jaarstukken en begroting. Maar er moet ook nog een nieuw Beleidsplan voor 2016-2020 vastgesteld worden. We hopen dat er ook voor de raad ruimte is om hier over mee te praten.

Bij het programma Economie staan nog diverse actiepunten die al langer op uitwerking wachten. Aan de doelstelling Stimuleren zorgtoerisme wordt nu invulling gegeven. Voor de herstructurering bedrijventerreinen zijn we nog in afwachting van het al enkele maanden geleden toegezegde plan van aanpak.

En we gaan er vanuit dat de economische agenda 2016 voor de commissievergadering van januari geagendeerd wordt.

Voor de verdere uitwerking van de plannen voor het Ecoferium is subsidie aangevraagd. Wat de VVD betreft worden de plannen heroverwogen als er geen subsidie komt. Er ligt hier ook een relatie met de herplaatsing van horeca op de Veerse Dam. Het is niet duidelijk wat hiervan de stand van zaken is.

Over het niveau van onderhoud van de Openbare ruimte hebben we afspraken gemaakt. Toch kopte de PZC vorige week Domburg verloedert snel. Gelukkig wordt er voor Domburg al gewerkt aan een plan voor het upgraden van de openbare ruimte. We horen ook in andere kernen kritiek op het onderhoud van de openbare ruimte. Zo trok enkele maanden geleden Oostkapelle aan de bel over het onderhoud van de strandovergangen. De VVD zou graag zien dat er het komende jaar inspanningen worden gepleegd om straten, groen en straatmeubilair op orde te brengen. Want de openbare ruimte is tenslotte ons visitekaartje.

De FOV heeft een verzoek ingediend voor een aanpassing van de tarieven precario voor terrassen voor de kustkernen zonder zondagopenstelling. We willen dit verzoek ondersteunen, en horen graag een reactie hierop van het college.

Vanaf 2015 zijn de betaaltermijnen voor de gemeentelijke belastingen gewijzigd. In plaats van 2 betaaltermijnen moet er nu in 1 keer betaald worden of via incasso in 10 termijnen. Vanuit het oogpunt van dienstverlening zou het wenselijk zijn als hier flexibeler mee omgegaan zou worden.

Tot slot: de gemeenteraad van Veere is dit jaar gestart met een eigen website om zo meer te laten zien van wat de gemeenteraad doet.

Geïnteresseerden kunnen via de website meeluisteren met de commissie- en raadsvergaderingen. Wat de VVD betreft zou het nog beter zijn als men ook zou kunnen zien wat er gebeurt in de vergaderingen. Daarom stellen we voor dat we gaan onderzoeken of er budget vrijgemaakt kan worden om ook beeldverslag te doen van de commissie- en raadsvergaderingen.

Veere wil voorop lopen als digitale gemeente en daar kan dit een onderdeel van zijn.